Kanoweekje Zweden

Na 2 jaren te hebben overgeslagen kon dit jaar weer een kanotocht in Zweden doorgang vinden. Op zaterdag 17 augustus werden vier kano’s (van Eric, Marlies, Leo L en Henk) op de auto van Eric geladen en werd er aangevangen voor een autotocht van 1080 km naar het Zweedse dorp Backaryd, wat zich ongeveer een half uur rijden van de Oostzeekust bevindt. In Backaryd heeft een vriend van Eric een tweede huisje en daar kunnen we de eerste nacht overnachten. Dat is wel fijn want als we om 21 uur aankomen begint het al wat donker te worden en hebben we de luxe dat er niet gekampeerd hoeft te worden. We worden gastvrij onthaald.

De volgende dag worden we door Gilbert naar de het kustplaatsje Ekenas gebracht. We hebben zes dagen voor de boeg en het weer is prachtig met zon en windkracht 2. Deze zuidoost kust van Zweden kent vele baaien en eilandjes waar we tussendoor varen en het vaak nagenoeg windstil is. Deze kust heeft net als de kust boven Göteborg, waar we al viermaal met een Njordgroepje zijn wezen varen, veel rotsen en eilandjes die overwegend uit rotsen bestaan. Het verschil is dat de oevers en eilandjes hier veel meer begroeid zijn met struiken en bomen.

De eerste nacht overnachten we op het eiland Bockön-Mjöön. In 1871 ttot 1876 hebben daar 18 mensen geleefd. De sporen daarvan kun je nog zien aan muurtjes met natuurstenen die zijn gestapeld om perceel afscheidingen te maken. Verder een fundament voor een huis en een half met natuurstenen opgebouwd schuurtje. Het eiland was voorzien van toilet, bankjes, een picnictafel, afvalcontainers en een aanlegsteiger voor boten. Het eiland was groot genoeg voor een wandeling van een half uur en er graasde een kleine kudde schapen.

Lees verder

Toertocht Oude IJssel

De tocht op de Oude IJssel is een bekende op de agenda van detoercommissie. In 2022 hebben wedeze tocht gevaren en bleek opnieuw een belevenis. Voor Ulft stappenin op de Aa strang bij depicknickplaats Marmelhorstweg. We varen door Ulft en Doetinchem. Westappen uit bij het molentjein Laag Keppel. Een mooie tocht in een gevarieerde omgeving, tijdensde vorige tocht erg veel ijsvogeltjes gezien.De weervoorspelling voor zondag is fris, maar droog.

Gegevens over de Tocht:

botenwagen trekken.

P.S. Je kunt bij opgave voor de tocht een noodnummer opgeven, dan weet
de toerleider wie hij/zij
moet bellen bij calamiteiten.

Oude IJssel. TC

Toertocht Oude IJssel
De tocht op de Oude IJssel is een bekende op de agenda van de
toercommissie. In 2022 hebben we
deze tocht gevaren en bleek opnieuw een belevenis. Voor Ulft stappen
in op de Aa strang bij de
picknickplaats Marmelhorstweg. We varen door Ulft en Doetinchem. We
stappen uit bij het molentje
in Laag Keppel. Een mooie tocht in een gevarieerde omgeving, tijdens
de vorige tocht erg veel ijsvogeltjes gezien.
De weervoorspelling voor zondag is fris, maar droog.

Gegevens over de Tocht:

botenwagen trekken.

P.S. Je kunt bij opgave voor de tocht een noodnummer opgeven, dan weet
de toerleider wie hij/zij
moet bellen bij calamiteiten.

Verslag Berkelrally

Op zaterdagochtend 14 september om 7:45 verzamelen Berend, Hans M., Hans S. , Janny, Richard en Ik (Björn) ons voor Berkelrally. Na als laatste te zijn aangekomen bij Ten Brinke in Rekken rond 8:45 begint even later net na 9:00 uur de officiele opening door de Burgemeester Joost van Oostrum (Berkelland) en Tom Tenostendarp (Vreden). Uiteindelijk gaan wij van Njord als laatste te water, zeker meer als een half uur later als de eersten.

De eerste 500 meter is de Berkel precies de grens, waarna even later beide zeiden Nederland is. Het stukje rond de “zandvang” is erg mooi met een trek voetgangers pond en slingerend met Paarden en Bremstruiken. Daarna volgt een rechter stuk met 3 stuwen. Ter hoogte van de ‘Mallumse Molen’ vrijwel iedereen eruit om Koffie met taart te nemen bij het Muldershuis.

Na de pauze, gaan we door de schutsluis als 3e en tevens ook laatste ronde. Tijdens het varen door de “Oude Berkeltak” zien we ook nog een ijsvogeltje. Even later varen we ook Eibergen nog in via het “Matepark” langs het “Openluchttheater” Dit is ook wel een leuk stukje daarna is het stuk tot Haarlo ook nog wel redelijk leuk met bosjes langs de waterkant. Bij de ‘Avinkstuw’ waar de Bolksbeek begint houden we pauze. Het stuk wat daarop volgt is vanaf Haarlo wat kaler met in de verte de melkfabriek al zichtbaar.

Daarna komen we tegen 16:30 uur aan bij ‘De zompe’ in Borculo ik, Hans S. en Janny varen met elkaar en Berend en Hans M. blijven redelijk in de buurt met het varen. Na het opzetten van de tenten is het tot 20:00 uur tijd om wat met elkaar te drinken en bij te praten. Daarna volgde om 20:00 uur het buffet. De meesten hadden tegen 22:00 uur de tent al opgezocht.

‘s-ochtends rond 7:00 uur wordt ik wakker en tegen 8:00 uur staat het ontbijtbuffet klaar.
Net iets na 9:00 uur begonnen we met varen. Ik vaarde deze dag samen met 2 van de Ulftse kanoverening ‘Het Anker’. Richard vaarde het eerste deel ook nog mee. Later kreeg ik te horen dat Berend en Hans M. als ‘Bezemwagen’ functioneerden, aangezien Mike van de Vredense kanovereniging rugpijn had. We hielden bij Njord pauze met koek. Net buiten Lochem waren de werkzaamheden zichtbaar van de nieuwe meander, maar we vaardde nog op het oude traject. Bij ‘Velhorst’ en bij ‘Warken’ hebben we nog een korte pauze gehouden, voor in Zutphen zat Johan en Greet nog de voorbij gangers aan te moedigen en uiteindelijk kwam ik iets na 16:00 uur aan in Zutphen. De laatsten passeerden pas rond 18:15 uur.

Rondje dorp Nederland

Rondje Nederland
We varen een mooie tocht vanuit het oude stadje Blokzijl en vandaaruit over Het Noorderdiep, Moddergat, Giethoornse meer en Muggenbeet.

(pauze plek bij Wetering West)

Dan om de Diepe Wiede, langs het dorp Kalenberg, Over het Meentegat, de Tweede Bokvaart, het Vaartgat van Tielema ende Nieuwe Vaart naar de Heer van Diezenvaart

(pauze plek bij mooie vogelkijkhut).

Bij Nederland slaan we af en gaan langs de Roomsloot via het Noorderdiep weer naar Blokzijl.
Van Njord naar Blokzijl is het anderhalf uur rijden.

Informatie:

Datum: Zondag 14 Juli
Thuiskomst: Ongeveer 17.00 bij Njord
Vaarafstand: 20 km.
Niveau deelnemers: Beginners en gevorderden
Vervoerskosten: 9 euro
Vaarleider: Yanto van den Heuvel
Opgave: Uiterlijk vrijdag 12 juli, liefst eerder op 06-40960603
Verplicht: Zwemvest en spatzeil. (Deelname op eigen risico)
Noodnummer: Als je wilt kun je bij mij een noodnummer achterlaten.

Kamper-Mandjeswaard TC

Toertocht Kamper-Mandjeswaard

Zondag 30 juni varen we de toertocht door het polderlandschap van de Kamper Mandjeswaard. We varen langs vaarten en een natuurgebied naar het Zwartewater. Afhankelijk van de windkracht is hier enige kano ervaring gewenst. Via het Ganzendiep varen we weer terug naar het startpunt.

Gegevens over de tocht:
Datum: zondag 30 juni
Boten laden: 8.30 uur
Terug in Lochem: ca. 18.00 uur
Vaarafstand: ongeveer 20 km.
Overdragen: 2 maal
Vaarpunten: 25 punten.
Niveau deelnemers: beginners en gevorderden.
Vervoerskosten: € 6,00
Vaarleiding: Ger Kappert
Aanmelding: uiterlijk 28 juni bij Ger:
e-mail: ger.kappert@gmail.com

Verplicht: het dragen van zwemvest is verplicht
Deelname: is op eigen risico.

P.S. Je kunt bij opgave voor de tocht een noodnummer opgeven, dan weet de toerleider wie hij/zij moet bellen bij calamiteiten

Verslag toertocht rond Giethoorn

Toertocht rond Giethoorn (7 april 2024).

Om 8.00 verzamelden we ons bij Njord om de boten te laden.
Een half uur later vertrokken we richting Giethoorn, met zes deelnemers. Half tien
waren we in Giethoorn waar de zevende deelnemer erbij kwam met de kano op de auto.
We lieten de boten te water en voeren met een lekker zonnetje naar de
Beulakkerwijde ten zuiden van Giethoorn. De wind was intussen aangetrokken van
windkracht 3 tot 4 en dat gaf flinke golven, ideaal voor surfers, minder voor de
kanoërs. We besloten om de tocht aan te passen en binnendoor naar Jonen te varen
om vandaar de geplande tocht voort te zetten.
Op route binnendoor kwamen we een grote groep roeiboten tegen, die ook meededen
aan een georganiseerde toertocht net als wij. We konden elkaar redelijk goed
passeren en wij voeren van Jonen naar Dwarsgracht, een erg mooi dorp aan het water.
De lunchpauze hielden we op een graslandje voor Dwarsgracht. Het weer bleef goed
en het was een mooie tocht. Teruggekomen in Giethoorn bleek het daar al flink
drukker te zijn geworden, met grachten vol met stille fluisterboten en minder stille
toeristen en attracties. We voeren naar onze startplek, kleedden ons om, laadden de
boten op en reden naar huis.

Verslag toertocht Regge rond Enter

Toertocht op de Regge, rond Enter.

Op zondag 4 mei waren we met vijf deelnemers om 08.00 bij Njord om de boten op te laden. Daarna reden we naar de “Waarf” in Enter, een mooi water met voldoende parkeermogelijkheid en prima mogelijkheid om de boten en onszelf te water te laten. Aan de overkant vanwaar wij te water gingen ligt het botenhuis van de Enter-zomp, die in de zomer de midden Regge bevaart. We voeren via een stukje boven Regge door het mooie Reggedal, naar de plek waar de Eschelose Aa in de de Regge stroom. We kwamen nog een kleine tijdelijke stuw tegen in de Regge, want hierdoor kon de Zomp niet de midden Regge op. Verderop voeren we de Eschelose Aa op, die we bijna konden volgen tot het Twente kanaal naar Almelo. Bij een laatste stuw ervoor was onze lunchpauze waarna we weer omkeerden. Daarna nog een mooi stuk midden Regge richting Rijssen. Voor die tijd sloegen we links af en via een lange overdracht voeren we via de Elsgraven en de Entergraven weer terug naar de “Waarf” waarvoor we de boten even moesten overdragen, want de Entergraven komt er net naast langs.

De boten werden op de kanokar geladen en reden we weer Naar Njord, na deze mooie tocht aan het begin van de Regge.

Verslag Wedderveen / Ruiten Aa

Zondag 2 juni
Bart, Hans, Ron en ik (Björn) verzamelen ons om 7.30 bij het kanogebouw.
Na een rit van bijna 2 uur via Duitsland komen we aan in het Oost-Groningse Wedderveen.

We starten bij een haventje en varen al vrij snel het dorp uit en varen dan op de Westerwoldsche Aa. We varen eerst door een redelijk bosrijke omgeving wat later open is, maar toch wel leuk slingerend.
Even later gaan we rechtsaf het Veendiep in richting Bellingwolde waar we in een klein haventje een pauze houden. Er lag daar nog een mooi oud schip. Eenmaal buiten het dorp is dit een smalle rechte vaart met aan eenzijde bos.
Vervolgens waren we rechtsaf het Tijdenskanaal in, dit is een brede vaart met aan weerszijden een weg en door de dijk is er weinig zicht op de omgeving. In Veelerveen bij de stuw houden we onze 2e pauze en we zijn dan zo’n beetje op de helft. Vervolgens varen we rechtsaf het Mussel – Aa kanaal in dit stuk is weer wat leuker met meer zicht op de omgeving, even later varen we ook weer een bosrijkere omgeving in.
Het valt op dat het overal zo rustig is, zonder veel toeristen.

Net iets ten westen van Veele stappen we over op de Ruiten Aa, dat is het mooiste stuk waarbij we op een beekje varen die amper 3 meter breed is en door een natuurgebied gaat en vele meanders kent. Ook het ijsvogeltje heeft Bart hier nog waargenomen. Op dit stuk kwamen we enkele vistrappen tegen die via het midden goed te doen waren. Het laatste stuk vanaf Wedde wordt de Ruiten Aa weer wat breder.
Omstreeks 16.00 uur komen we aan op het eindpunt, om vervolgens rond 18:45 uur weer in Lochem aan te komen.

De Vecht deel 2 TC

Toertocht Overijsselse Vecht 2e deel
Zondag 16 juni varen we voor de tweede maal dit jaar op de Overijsselse Vecht. We starten bij de stuw Diffelen, waar we de vorige keer zijn uitgestapt. We volgen de vecht richting Ommen. In de buurt van Ommen zoeken we een goede plek om te stoppen. We varen ongeveer 16 km en komen onderweg een stuw tegen.

Gegevens over de tocht.
Datum: zondag 16 juni
Boten laden: 8.30 uur
Terug in Lochem: ca. 18.00 uur
Vaarafstand: ongeveer 16 km.
Overdragen: 1 maal
Vaarpunten: 25 punten.
Niveau deelnemers: beginners en gevorderden.
Vervoerskosten: € 6,00
Aanmelden: uiterlijk 14 juni bij Bart:
e-mail: bartvanalten@ffbb.nl
Tel: 06-12035025

Laat mij bij je aanmelding s.v.p. weten of je kunt rijden en
eventueel de botenwagen kunt/wilt trekken

Verplicht: het dragen van zwemvest is verplicht
Deelname: is op eigen risico.