Peter s. de Vries – Mei/Jun 2005

PETER S. EN DE KANO-HOMO SAPIENS OP DE DANSVLOER.
Kanotechnische vaardigheden voor op de dansvloer

Middels Peter S. krijgen de lezers langzaam inzicht in het leven van de auteur. Hier zal ik een stukje inzicht geven in mijn wilde-studenten-feestleven, ehhhumm. Op zijn tijd is daar namelijk een verjaardag, feestje of andere gelegenheid, waarbij het geluidsniveau van de muziek naar een dusdanig niveau stijgt, dat ik in gelijksoortige arbeidsomstandigheden, volgens de ARBO-wet, gehoorbescherming zou moeten dragen. Maar ja, je wilt de hippe man zijn, dus stort je je in het dansgedruis. Tussen deze bewegende menigte, stoere mannen en naveltruitjes, moet je laten zien, dat je je soepel kunt voortbewegen op de tonen en dreunen van de muziek. Iets wat voor de blanke medemens toch al wat moeilijker gaat dan voor degene uit zuidelijke oorden. Daarom in deze column weer een stukje van de Peter S. de Vries versiercursus. Ditmaal een technische i.p.v. een maatschappelijke beschouwing. Eerst de vraag, waarom dansen mensen? Ik heb eens opgevangen, dat vrouwen eigenlijk met hun heupen bewegen om aan te tonen hoe goed zij kinderen kunnen baren. Mannen zullen dan bij deze theorie wel weer een laf aanhangsel zijn, zoals wel vaker in de natuur (bron: animal planet e.a.). Nu is dat wel het laatste wat mij op de dansvloer bezig houdt, maar toch even ter informatie.

De kano-sapiens heeft op de dansvloer uiteindelijk een voorsprong. Hij of zij, uitgaande van een geoefende vaarder, heeft namelijk de kanotechniek als tweede natuur. Toen ik mensen laatst uitleg gaf over de heupzwaai en we later op de dansvloer stonden, werd de demo van deze beweging opnieuw van mij gevraagd. Een aantal dames in mijn omgeving volgden. Dat succes smaakte naar meer, dacht ik! De peddelaar/ kano-sapiens heeft namelijk meer in zijn mars. Zet daarom voordat u verder leest eerst een muziekje op met een flinke beat. Zo kunt u de tekst beter begrijpen en tegelijk oefenen welke dansbewegingen ik beschrijf.

Ga staan en doe dan de lage peddelsteun. Eerst naar links en dan naar rechts. Best hip, dacht ik zo. Nu de hoge steun. Je ene arm naast je en met de andere een draaiende beweging, net als op het water. Ook die is vet cool. Pas op dat je geen andere mensen raakt in je enthousiasme! Stap vervolgens uit je kano, met twee handen naast je om de kuiprand. Een variatie hierop is, dat je achter je de kuiprand vastpakt met je ene hand en de andere hand op de kant (graspol methode). Weer een Whoei Verse move erbij! Nu de stap naar kanopolo. Dat is voor de geoefenden onder ons. Je komt aanvaren en wipt een balletje al varende met je peddel uit het water. Dat is hem dus echt wel!
Speciaal voor Jan Raterink en Johan Terwel wil ik aan dit alles de fameuze ?grasmaaier move? toevoegen. Zij hebben al heel wat maaibaantjes op het grasveldje voor het botenhuis getrokken. Uitleg:: doe alsof je een handgrasmaaier in beide handen hebt. Kijk cool, beweeg de grasmaaier naar voren, knik de polsen enigszins en rustig op de maat weer naar achteren. Een kleine heupbeweging maakt het geheel helemaal af.

Meer idee?n? Mail ze naar onze redactie. Op de Njord-re?nie in september kan er dan misschien een kanodance-competition komen.

Op de foto?s hiernaast ziet u enkele voorbeelden, die voor u als lezer, de kano- dance-moves doen illustreren. Ik wil in dit schrijven niet verder uitweiden over kanotechnieken voor de kano-sapiens bij het brommerskieken, of wanneer hij of zij in een nog verder stadium is aanbeland. Dat vraagt ten eerste meer empirisch onderzoek van mijn zijde en/of meer van uw fantasie. Voor de Peter S. de Vries column wil ik het bij het laatste houden.