Rondje Fortenroute stond op de kalender. Bij de voorbereiding zag ik dat er 7 km. rechtuit gevaren zou worden naast een auto rijbaan enonder een snelweg door die er vervolgens ook een stuk langs loopt. Niet erg leuk leek mij, ook de vestingstadjes Muiden en Naarden werden niet uitgebreid aangedaan in het beschreven rondje. Kan dat ook anders dacht ik? Ja zag ik, dan slaan we het rechte stuk over. Beginnen in Naarden en dan meer rond het vestingstadje varen en eindigen in Muiden en vervolgens ook hier meer rond de forten/kastelen varen. En zo stond het dan ook de aankondiging op de site en naar de leden toe.Er gaven zich 5 deelnemers op. Dat vond ik te weinig om daarvoor met 2 auto’s richting Naarden te rijden. In overleg met Hans, Geert, Janny en Henk toch het rondje gevaren en stukjes van de vesting stadjes uitgebreid. Dat het meer dan 22 km. werd was voor hen geen bezwaar.
Zo togen we met z’n vijven in 1 auto naar Muiden. In Muiden eerst naar het Muiderslot gevaren, helaas konden we er niet rondom heen want er was een dikke muur gemetseld.(de omwalling rond Muiden is aangelegd in 1577 en diende ter afsluiting van de voormalige zeedijk en de trekvaart van Naarden. In 1877-1879 is de vesting Muiden met het welbekende Muiderslot gemoderniseerd door de opname bij Stelling van Amsterdam) Daarna weer terug naar het Muizenfort (het muizenfort is gebouwd tussen 1874 en 1877 om de doorgangen via de Zeedijk en de Naarder trekvaart te beveiligen. Het Muider Muizenfort Museum brengt de geschiedenis van de vesting en het fort in beeld) en hier de 7 km. lange Naarden trekvaart op. Gelukkig was het geen drukke weg die er langs liep en de beschoeiing maakte het toch nog een aangenaam stuk. Voor de roeiers uit Naarden was het juist erg prettig dat het een lang recht stuk was, konden ze goed koers houden. We kwamen dan ook verschillende skiffen en skifjes ons tegemoet en weer achter op.
Het weer was droog met af en toe de zon, maar net voor Naarden kwam de regen even flink uit de lucht vallen. In Naarden mochten we pauzeren bij de roeivereniging hadden we onderweg geregeld, maar we zagen voordien een andere watersport vereniging en zijn daar maar gaan pauzeren. Weer in de kano wilden we een groot deel rond de vesting stad varen.( deze strategisch gelegen stervormige vesting uit 1350 is uniek door zijn dubbele gordel van wallen en grachten.) Dit lukte niet omdat er onder 1 van de bruggen een skifje om gegaan was. Hier hebben we maar niet op gewacht en zijn onze tocht gaan vervolgen via de Karnemelksloot en de ‘s-Gravevelandse vaart.Bij de Uitermeersluis uit het water om op de Utrechtse Vecht te komen, waar we tevens zijn gaan pauzeren.
Geert liet op zijn telefoon zien dat we in Weesp nog wel rond het fort ossenmarkt konden varen.( dit Fort is in 1673 gebouwd om gebieden die niet onder water gezet konden worden te verdedigen.) vesting konden varen, dat gedaan. Ook nu was het goed toeven op de Utrechtse Vecht. Dit gedeelte had minder landhuizen dan de tocht op 22 september maar juist weer meer woonschepen. In Muiden aangekomen hadden we er maar liefst 25 km. op zitten. Het uitstappen met onze lange kano’s was nog wel even behelpen; via een roeibootje moeten doen die voor de aanlegsteiger lag.