We hadden het op de ALV al aangekondigd dat we dit jaar 2 jubilarissen hebben. ??n daarvan kreeg vorig jaar vanwege haar grote verdienste voor de vereniging het erelidmaatschap toegekend. Voor haar een reden om nu uit het schijnwerpers weg te willen blijven. Zo gevraagd, zo gedaan, maar jullie mogen wel weten dat Dika Vruggink en Toon Klein Ikkink beiden dit jaar 25 jaar bij de vereniging zijn. Bij Toon ging ik deze week op bezoek op hem te feliciteren. Hij woont prachtig aan de Berkel en zo hebben we hem ook vereeuwigd. Toon is onze steun en toeverlaat als het gaat om het rijdend materieel. Als varend lid zien we hem niet zo vaak meer, maar toen ik heb berichtte over de re?nisten tocht die men in september wil inlassen begonnen zijn oogjes te glimmen. Dat leek hem wel wat.
[img]http://www.lkv-njord.nl/afbeeldingen/25jaarjubilaris.jpg[/img]
Mijmering – Jul/Aug 2007
?Kano?n is het saaiste wat er is?, zijn de woorden die ik dit jaar al enkele malen uit de mond van mijn oudste zoon kon optekenen. Hoewel bijna in de kano opgegroeid, hij zat met drie maanden oud al voor het eerst in een kano, is er nu bij hem een aversie tegen kano?n aan het ontstaan. Dit ‘;natuurverschijnsel’; neem ik ook in andere gezinnen waar als een kind de 10 jaar gepasseerd is. Twee ouders die graag kanovaren helpen hier dus geen lieve moedertje aan.
Zelfs rekening houden met hem door hem minder vaak mee te nemen, geeft hier geen positieve wending aan. Integendeel, gezien zijn opmerking nadat we huiswaarts keerden van het Pinksterkamp. ?Je moest eens weten hoeveel weekenden wij per jaar aan het kanovaren verspillen ‘;, was zijn commentaar van achteruit de auto terwijl ik mij moest concentreren op de smalle landweg net buiten Oudega. Dat zijn er dit jaar dus maar liefst drie, het Pinksterweekend en een week naar de Duitse Lahn. Tja, hier is dus ieder weekend al ??n te veel. Het opleuken van het kano?n met een kampeerweekend en een trektocht op een mooie rivier doet daar dus niets aan af.
Tijdens het Pinksterkamp heeft hij zelfs een anti-kano lied gecomponeerd. Hoewel hij wel toegaf dat de Lahn leuker was dan hij had verwacht. Een pleister op onze wonde, net als het feit dat in de familie Kers exact het zelfde speelt.
Of kano?n als saai of leuk wordt ervaren, is duidelijk persoons-, en dus ook leeftijd gebonden. Wat ook veel invloed heeft zijn de omstandigheden. Behalve dat je geen (bijna) puber bent is een belangrijke voorwaarde dat je je prettig voelt in je kano. De kano moet bij je passen, je moet er als het ware in kunnen wonen. En ga je varen op het Twente kanaal, dan hebben de meesten het ook al snel gezien en willen van het water af.
In de eerste plaats vind ik het leuke aan kano?n het op het water zijn en het bewegen, dus gewoon het peddelen. Natuurlijk gaat het alleen peddelen na een tijdje vervelen en heb ik een inspirerende omgeving nodig. Vijf keer per jaar op de Berkel werkt bij mij toch al wel demotiverend. Het is juist leuk om in vari?rende omgevingen te peddelen. De ene keer in een gracht, dan weer een prachtig riviertje en dan weer eens op de Friese meren. Wat mij betreft is kano?n geen mooi weer sport, ik doe het niet zo graag bij warm weer. Ik kano dan liever met wat ruig weer op een plas, waarbij het water me om de oren spat. Slechte weersverwachtingen zijn voor mij geen reden om thuis te blijven. In de eerste plaats heb je tijdens het kano?n niet zo veel last van een beetje regen en in de tweede plaats valt het in negen van de tien keer reuze mee met het verwachte slechte weer.
Dan nu nog de wapenfeiten die ik kan voorleggen. De Linge weer eens bevaren, dat was weer lang geleden. Bij mooi weer en tijdens de bloesemtijd. Hoewel je daar van af het water niet al te veel van zag.
[img]http://www.lkv-njord.nl/images/mijmering2007a.jpg[/img]
Op de Lahn in Duitsland een trektocht van vijf dagen gemaakt met eigen gezin en de familie Kers. Met prachtig weer, wat vooral prettig was bij het kamperen. ‘;s Avonds was het buiten ook goed toeven en de Lahn is een prachtige meanderende rivier met pittoreske stadjes en dorpjes. Opvallend was dat veel huizen wit waren. Dat stak wel mooi af tegen de groene heuvels en berghellingen. Meestal beboste oevers, die vaak over gingen in een heel steile helling. Een enkele keer geen bomen, maar een akker, oftewel wijngaard. Fascinerend om te zien en stof tot nadenken. Hoe kun je op zo’;n steile helling, ik schat 45 graden, aan die struiken werken?
Mooie, mooie Lahn, bijna ieder plaatsje heeft een kasteel. Als we alles hadden willen bezichtigen, dan hadden we er nog eens vijf dagen extra nodig gehad.
[img]http://www.lkv-njord.nl/images/mijmering2007b.jpg[/img]
De eerste dagen van onze tocht was het druk met kano’;s op de rivier. Het was rond 1 mei, dus de Duitsers hadden wat extra vrij. De sfeer was heel relaxed. Bij het mooie plaatsje Runkel was het gezellig druk aan het water. Iedereen leek te genieten van het prachtige weer en het mooie zicht op het stadje en het water. De gedachte kwam in mij op dat dit de ideale omstandigheden waren om geen oorlog en andere narigheid te hebben. Het gaf me een sterk vredig en ruimhartig gevoel. Het deed me goed begrijpen dat als je in een arm, warm en droog land leeft, geen werk en onder slechte omstandigheden, je gemakkelijk in de verleiding komt om je bij allerlei gewelddadige groepen aan te sluiten. Dit om een ellendig bestaan te ontvluchten.
Het Pinksterkamp weer eens in Friesland gevaren. Het voelt toch wel lekker op die meren en grote plassen. Het kamp leek me geslaagd. De groep was wat kleiner dan we gewend zijn, maar het was heel bijzonder dat iedereen elke dag in de kano is gestapt. Niet ??n die een dagje verstek liet gaan. Met vijf man hebben we ook eenmaal een tochtje in het donker gemaakt. Met verlichting, daartoe uitgedaagd door Berend. Mooi om te zien hoe ieder op eigen creatieve wijze verlichting op de boot of zichzelf had aangebracht. Vooral die van Berend was heel indrukwekkend groot en sterk van constructie, daar kon je zo een treintje van tien kano’;s aan hangen. Hans had helaas zijn hoofdverlichting, dat meer op een disco leek, in de tent achter gelaten, anders waren op kilometers afstand te zien geweest. De oplettende thuisblijver zal weten dat de weersverwachtingen voor Pinksteren slecht waren. Zoals zo vaak viel dat dus reuze mee. ??n nacht en de maandagmiddag regen, verder droog en zelfs wat zon. Overigens geen wind gehad, en dat in Friesland.
Mr. Blub Troffee
Hallo,
Wij zijn de mr. Blub commissie (Bart, Gijs-Jan, Diederik en Nicole).
Wij presenteren u de mr. Blub trofee!!!
De Mr. Blub trofee is bedoeld voor diegene die het gekste ding heeft gedaan op de kanovereniging, zoals: op de gekste manier omslaan, een mobieltje in het water laten vallen, je boot vergeten bij een tocht of iets anders geks.
Dus als je iets is overkomen, of je ziet iets geks gebeuren, dan mail je snel naar normaalbk@hotmail.com
Aan het eind van van het seizoen gaan wij kijken wie er kans maakt op de trofee!!
Hij wordt dan tijdens de nieuwjaarsreceptie uitgereikt. Als je hem hebt gewonnen komt hij in het clubhuis te hangen met je naam plus de reden waarom je hem het gekregen.
De Mr. Blub commissie.
[b]Tot nu genomineerd zijn[/b]
Anne Prins;
Tijdens het rondje Oude Water in het nauw gebracht door de golven van een plezierjacht en gebrek aan ruimte om de boeg in de golven te kunnen gooien.
Myrthe Lange;
Maakte tijdens haar eerste tocht al bij de start een mooie sc?ne door als een stervende zwaan slagzij te maken.
Ron Raangs;
Tijdens het Pinksterkamp de specialist in het nemen van lastige obstakels, maar overspeelde eenmaal zijn hand toen hij dacht zich door een nauwe dambuis te kunnen wurmen. Als iemand dit op de foto heeft, graag opsturen naar de webmaster, zodat hij aan deze rubriek kan worden toegevoegd.
Jaap Sterne;
Heeft tijdens de korte tocht met de landrotten zijn mobieltje op waterproofheid proberen te testen. Helaas is hij daarbij naar de bodem van de Berkel verdwenen. Ook na herhaaldelijk bellen naar zijn nummer, kon zijn beltoon niet worden waargenomen. Waarmee zij aangetoond dat water ook goed isoleert.
[b]Het levensverhaal van Mr. Blub[/b]
Wie is hij eigenlijk. Voor zijn afbeelding verwijzen wij naar zijn foto op de site. Zijn levensverhaal heeft uiteraard met water te maken. Zijn eigenlijke naam is Herr Blubb en zoals aan de naam af te lezen, hij is van Duitse origine.
Herr Blubb is als drenkeling door de families Kers en Groeneveld aangetroffen in de Lahn en uit het water opgevist. Het is een beetje een triest verhaal, maar hij was vanaf een terras in Weiburg op een ongelukkige manier te water geraakt en had bijna 24 uur in het water gedreven alvorens door Lidy te worden gered. Vervolgens hebben Bart, Nicole, Gijs-Jan en Diederik zich over hem ontfermt. Na toestemming van de ouders mocht hij mee naar Nederland en is met instemming van het bestuur toegelaten tot de club van Njord. Om zich nuttig te maken voor de vereniging heeft hij zich beschikbaar gesteld als de Mr. Blub trofee.
Linge Bloesemtocht
Zondag 22 april was het ?s ochtends nog rustig op de weg. Toch waren er al negen leden van Njord onderweg naar Geldermalsen. Het beloofde een prachtige dag te worden. Na anderhalf uur rijden vonden we bij de jachthaven een plek om de boten af te laden. De trailer werd naar het eindpunt gebracht. Er werd van een eerste broodje genoten. De boten gingen te water.
De Linge is een brede langzaam stromende rivier. Er zijn geen stuwen.
In Geldermalsem werd het eerste stuk door de stad gevaren. Daarna kom je in het vrije land met weilanden en in bloeiende boomgaarden. Zaterdag was hier de Bloesemtocht georganiseerd. Een groot evenement voor fietsers waarvoor zelfs extra bruggen over de Linge worden aangebracht. Deze bruggen lagen nog op de wal, de tijdelijke verharding naar de bruggen was nog aanwezig. Al varend passeer je de plaatsen Tricht, Deil, Enspijk, Beesd, Rumpt en Rhenoy. Vanaf het water gezien heeft elk dorpje zijn eigen romantische aanblik.
Het prachtige weer, de dorpsgezichten en de broedende vogels zorgden voor een prachtige tocht die in Asperen werd afgesloten.
Wil je echt een indruk krijgen van deze tocht?
Klik dan op:
[url=http://www.lkv-njord.nl/fotoboek.php?album=De%20Linge%20Bloesemtocht%202007]Fotosessie Linge Bloesemtocht[/url]
Fotosessie Pinksterkamp 2007
Er zijn enkele foto’;s van het Pinksterweekend in Friesland genomen door Henk & Lidy Groeneveld, Eric & Renke van Capelleveen. Voor hoge resoluties contacteer webmaster. Ook zijn er nog meer foto’;s beschikbaar. Bedankt voor de foto’;s. [url=http://www.lkv-njord.nl/fotoboek.php?album=Pinksterkamp%202007]Fotosessie Pinksterkamp 2007[/url]
Fotosessie Saul Brenaz 2007
Er zijn enkele foto’;s van de ww baan in Sault Brenaz genomen tijdens de week in Frankrijk. De fam. van Capelleveen verzorgde de foto’;s. Voor hoge resoluties contacteer webmaster. Ook zijn er nog meer foto’;s beschikbaar. Bedankt voor de foto’;s. [url=http://www.lkv-njord.nl/fotoboek.php?album=Sault%20Brenaz%202007]Fotosessie Sault Brenaz 2007[/url]
Film Sault Brenaz 2007
Het heeft even op zich laten wachten maar dan toch weer een filmpje van ca 6 minuten over de bootjes in de rhone op de wwbaan in Sault Brenaz. Het bestand is circa 40Mb dus kan zijn dat het even duurt voordat het bestand is gedownload. De resolutie is iets teruggeschroeft omdat het anders heel lang zou gaan duren om het te downloaden. Het is een avi bestand, (divx) veelal af te spelen met Windows Media Player. Overigens is er nog meer filmmateriaal dat kan worden bekeken, wanneer men dit wenst, u kunt dan contact opnemen met de webmaster.
BBQ 2007
De traditionele Barbeque BBQ zal dit jaar weer plaatsvinden. Deze zal na afloop van het brandingvaren ?n de korte tocht over de Berkel plaatsvinden op ons terrein aan de Hoeflingweg in Lochem. Rene Meulenbeek heeft voor ons twee grote partytenten geregeld, zodat we zeker niet nat zullen worden als het onverhoeds zou mogen regenen. Er zijn al ruim 20 aanmeldingen, U doet toch ook mee?
De kosten voor deelname aan de BBQ bedragen ? 8,00 per persoon / voor kinderen t/m 12 jaar ? 5,00.
Opgeven voor 1 juni bij Eric van Capelleveen 0573 454132 of 0653.260109 E-mail ECA[@]TG.NL
Sault Brenaz (F) spetteren op de wwbaan
Sault Brenaz (F) Mei vakantie 2007
Deze keer met ??n auto en in ??n keer naar Sault Brenaz gereden. Dank zij de TOM TOM van Leo linea recta in krap 11 uur. Dit jaar zijn we met zijn vijfen. Leo, Tobias, Guido , Corrie en Eric. Met het vooruitzicht van zon en rust wilde Corrie het wel wagen met deze vier mannen. Het was een hele drukte op de camping aan de wildwaterbaan. Klaarblijkelijk waren we niet de enige club die van het mooie mei-weer wilden genieten. Ook Belgen, Russen, Fransen, Duitsers en natuurlijk een serie Nederlanders had deze fraaie WW-baan met camping weten te vinden. Wij hadden het jongste lid (dat wil Zeggen net ingeschreven, van Njord bij ons. Onze webmaster Guido van Capelleveen leek het leuk ook eens wild water varen te gaan proberen. Als niet-lid bleken de huurkosten voor een week hoger dan lid worden, dus zo wordt je vanzelf lid, nietwaar. Op dag ??n eerst maar eens warm varen en het traverseren op WW1 leren beheersen. De truc zit hem in het blijven kijken waar je heen wil varen. Als je dat maar doet zit je vanzelf goed in de boot, kant je ook genoeg op en leer je dat traverseren eigenlijk kinderspel is. Maar ja je moet natuurlijk wel willen kijken naar waar je heen gaat. Guido leek meer oog te hebben voor de punt van zijn boot, de waterspiegel, die gevaarlijke witte golven en kon dus na een fraaie ongeplande draai gaan zwemmen. Gelukkig is dat ook zijn sport (hij waterpoloot) dus dat zwemmen deerde hem niet. Het water was ook niet koud en op de kant stond je gelijk weer in 25-28 graden zon. Enfin einde dag ??n leverde hem de kunt van traverseren op WW1 op.
Op dag 2 gingen we het WW2 deel op om daar te leren invaren en de golven te leren beheersen. Opkanten, ver weg kijken naar war je heen wilt en gevoel krijgen voor de golfjes en keerwaters was nu de kunst. We daalden ook af naar de Rhone door de watervalletjes in het WW2 deel te pakken. Terwijl Eric, Leo en Tobias over de hoofdstroom scheerden en de ?S? bocht namen om van de rechter naar de linker oever over de top van de wals te schieten, oefende Guido het uitvaren of ging gewoon lekker chillen. Muziekje erbij en even werken aan het admin-panel van de website van NJORD. Aan het einde van de middag sla ik zelf door een onverwachte manoevre om net achter de laatste brug. Ik laat per ongeluk mijn peddel los en zoek aan de kant gekomen naar mijn peddel. Die moet in de buurt van de boot drijven , maar dat is niet het geval. De boot wordt door Leo en Tobias geborgen en ik blijf zoeken naar mijn peddel. We hebben weliswaar een reserve peddel bij ons, maar dan toch wil je je peddel niet kwijt. Na 20 kinuten zie ik hem uit het gat schieten. De wals heeft de peddel al die tijd onder water gehouden. Ik ben blij dat ik mijn pedel weer terug heb. ?s Avonds lekker op de Skottelbraai iets lekkers maken, een flesje wijn erbij, wat wil je nog meer?
Nou op dag 3 wisten we wel wat we erbij wilden. Hadden we op de eerste en tweede dag wel in de late middag een onweersbuitje gehad, dag drie begon overduidelijke erg nat. We stonden dan ookk pas rond tienen op en belsoten deze dag naar Lyon te gaan, dat zo?s zestig kilometer westwaarts ligt. In Lyon bleek de regen verdwenen, hoewel het wel wat fris (12-15 graden) was. Enfin na wat slenterwerk door de stad, de bezichtiging van een leenfietsenproject, een lekker verwarmd terrasje opgezocht waar we de lokale Franse salades hebben uitgeprobeerd. Buikje rond besloten we de berg op te gaan klimmen om zo de Kathedraal van Lyon te kunnen bewonderen. Via het Amphitheater en de binnenstad zochten we de auto weer op en reden terug naar Sault Brenaz. Het was nog steeds droog, dus we konden wel gaan wandelen naar de lokale kruidenier. Heen was dat leuk en droog, maar terug moesten we er weer aan geloven. Het kwam met bakken uit de lucht, maar vooral Leo deed net of er niets aan de hand was. Gelukkig konden we koken onder de Tarp (een soort luifel) en vergaste Guido ons op met mooie muziek van de Top 2000.
Op dag 4 klaarde het weer op en werd het ook weer warmer. Dat kon je niet zeggen van onze wetsuites en andere kledigstukken die we aan moesten doen om te gaan kanovaren. Die waren nog drijfnat en dat ios even doorbijten om je dan in zo?s pak te hijsen. Maar na drie minuten heb je het weer warm en dan wacht de fraaie baan van sault Brenaz. Vandaag is het tijd voor de bovenbaan met WW2 en later WW3. Guido komt er redelijk door heen. Dan is het tijd om nu de chute (WW3 te nemen en het parcours wat daarachter zit. We doen dat verschillende keren en met wisselend succes. Dan wil Guido het ook wel eens proberen en wat denk je. Hij schiet goed door de chute en weet ook de lastige WW3 pasage na de tweede brug te nemen. Zonder omslaan heeft hij na drie dagen een WW3 traject genomen. Dat is even slikken voor ons, maar een hele prestatie voor ons jongste lid.
Dag 5 staat in het teken van, nog even varen en dan verplaatsten. Terwijl Leo en Eric aan het varen zijn en de gehele baan een keer of drie nemen, breken Corrie, Guido en Tobias de tenten af en pakken het meeste in. Vanaf 12:00 gaan Eric en leo helpen met het inpakken en rond 13:30 rijden we weg met bestemming Hunique (F) nabij Basel (CH). We rijden door de Franse en Zwitserse Alpen en zien onderweg heel wat rivieren die ook vlakwatervaarders doen smullen. Wisten jullie bijvoorbeeld dat nabij Sault Brenaz de Saone, Ain, en de Rhone lopen. De Gorges de l?Ain is een fraai stukje, waar we langs hebben gereden. Nabij Basel wordt het op deze vrijdagmiddag druk. We kiezen een alternatieve route via Liestal naar Basel en belanden tegen 18:30 in Hunique (F). Daar ligt ook een fraaie WW baan zo hadden we op Internet gezien ( Zie apart artikel). We verkennen deze baan en informeren naar de mogelijkheden om de nabij gelegen Gite te kunnen huren. Iets zegt me dat we hier terug gaan komen. Daarna even het Zwarte Woud in gereden om een Gasthof te zoeken. Gasthof Engel blijkt een goede keus en kort daarna zitten we achter een lekker Weizenbier en een echte Duitse maaltijd. Terwijl het ?s nachts fors doorregent, (gelukkig staan we niet op de camping) begint dag 6 weer droog. We rijden naar huis toe en komen rond 15:30 in Nederland aan. Leo pakt snel zijn bagage over en snelt naar zijn Yvonne toe. Die heeft hij zes weken moeten missen omdat zij in Nepal een weeshuis met gehandicapten is wezen bezoeken.
[img]http://www.lkv-njord.nl/images/saultbrenaz2007a.jpg[/img]
Tobias: Na hard werken is het goed rusten
[img]http://www.lkv-njord.nl/images/saultbrenaz2007b.jpg[/img]
Eric: De ?S? op de surftop van de wals
[img]http://www.lkv-njord.nl/images/saultbrenaz2007c.jpg[/img]
Guido: De chute (WW3) goed genomen
[img]http://www.lkv-njord.nl/images/saultbrenaz2007d.jpg[/img]
Leo, de chute (ww3) is smullen!
[img]http://www.lkv-njord.nl/images/saultbrenaz2007e.jpg[/img]
Lyon: Franse salade ??Mmm lekker?
[img]http://www.lkv-njord.nl/images/saultbrenaz2007f.jpg[/img]
Leo, Weizenbier bij Gasthof Engel (D)
We kijken allemaal terug op een lekker weekje WW varen en vakantie vieren. Elke dag lekker gevaren en tegelijk uitgerust en genoten. Vraagt om herhaling en we hopen dat volgend jaar ook anderen deze belevenis willen mee genieten.
Korte tocht 2007
[b]3 juni 2007: Korte tocht Berkel[/b]
Op Zondag 3 juni zal een korte tocht gevaren worden over de Berkel van het botenhuis naar de Koepel van Staring en terug. De vaarafstand bedraagt circa 5 a 6 kilometer en daarmee is dit een tocht die heel geschikt is voor kinderen en beginnende vaarders. De tocht zal naar verwachting ook gevaren worden door onze Landrotten en oud-leden. We verzamelen rond 13:00 bij het botenhuis en varen om 13;30 uiterlijk weg. We varen 2x een uurtje met klunen over een stuw. Bij de koepel van Staring, die zeer de moeite waard is, zullen we de door iedereen zelf meegebrachte versnaperingen nuttigen. Rond 15:00 aanvaarden we de terugtocht naar het Botenhuis. Vanaf 16:00 zal daar een BBQ plaatsvinden.
De kosten van deze tocht zijn nihil en is geschikt voor iedere vaarder. De vaarleiding ligt bij Johan en Greet Terwel. Deze tocht levert geen vaarpunten maar wel heel veel plezier en spannende verhalen op.
Zie ook:
[url]http://www.projectenbankcultuurhistorie.nl/[/url] of [url]http://www.doi-southep.nl/boerenbed.nl/SNP[/url]
Opgeven voor 1 juni bij Eric van Capelleveen 0573 454132 of 0653.260109 E-mail ECA[@]TG.NL
[URL=null]null[/URL]