Waterschans klaar

Waterschans klaar

Na negen maanden is de waterschans klaar. Op de NL Doet dag 2011 werd gestart met het slopen van deze waterschans bij de Kanoshop in Bergschenhoek. In september werd met de bouw gestart en in de herfstvakantie was de schans bijna klaar. De afgelopen kerstvakantie bood de mogelijkheid voor Tobias, Bart ,Guido en Eric om de restpunten af te maken, het geheel in de milieuvriendelijke variant van carboleum te zetten en de glijmatten te monteren. In het nieuwe jaar nemen we de schans in gebruik. Zie voor fotos van de sloop op http://www.lkv-njord.nl/fotoboek.php?id=75  of van de bouw op http://www.lkv-njord.nl/fotoboek.php?id=94&foto_id=1648

Filmavond PWBZ – 7 weeks in Tibet

Filmavond PWBZ – 16 dec 2011  (gewijzigde datum)

Op deze vrijdagavond vertonen we in besloten kring de DVD “7 weeks in Tibet”
Een fantastisch verhaal van een groep kayakers die de machtige rivieren van de Himalaya overwinnen. Iets wat je niet mag missen, net als je collega leden die komen kijken en een gezellige avond hebben.  Graag vooraf aanmelden bij Eric van Capelleveen 0653 260109 eric@lkv-njord.nl

Kijk op www.youtube.com/watch?v=m4IiaJOztSo voor een impressie

Commissie vergadering jaarplanning 2012

Commissievergadering Jaarplanning 2012

Op deze vergadering 6 december 2011 om 20:00 van alle commissies van Njord, wordt de jaarplanning en wensenpakket 2012 doorgenomen met het bestuur.  Verder evalueren we het afgelopen jaar onder genot van een natje en droogje. Welkom voor alle leden.

Reisverslag kanotocht Ege

Vrijdagavond 9 december presenteert Fred Scheepstra uit Amsterdam een reisverslag van een kanotocht op de Egeïsche Zee langs de kust van Turkije. Tijdens deze avontuurlijke tocht werd onder andere Göcek Island aangedaan en konden de deelnemers genieten van kristalhelder water langs een prachtige kust en puur natuur waarin zij onder andere getuige waren van een zeeschilspad die eieren op het stand legde. Fred Scheepstra is een ervaren kano instructeur die al vaak met groepen trektochten heeft gemaakt in en buiten Europa. Zijn reisverslag zal hij opluisteren met prachtige foto’s van de betreffende tocht.

Aanvang: 20.00 uur bij de Lochemse Kanovereniging Njord. Hoeflingweg 4 (achter het politiebureau) in Lochem. Toegang gratis. Meer info: 0575 528157

Film/Foto avond PWBZ ; Terugblik op 2011

Film/Fotoavond PWBZ – Terugblik 2011 (25 november 2011)

In 2011 voeren we op een selectie van rivieren en WW-banen als PWBZ. Van deze vaartochten zijn meerdere filmfragmenten gemaakt. Op deze avond kijken we terug op deze activiteiten en proberen we tegelijk te leren van onze vastgelegde “fouten” . Meestal wordt er tevens een verrassing vertoond.

Aanmelden is niet verplicht;  Start 20:30 uur  Botenhuis Lochem verwacht einde 22:30 uur

Verslag Slinge tocht

  Prachtige Slingetocht op een mooie herfstdag
Inmiddels een maand geleden is er op een prachtige zondag in oktober door vier Njord kajakkers gevaren op de Slinge tussen Groenle en Borculo. De weersverwachtingen waren heel goed en tot onze verbazing waren we maar met ons viertjes, Bart van Alten, Janny Wilgenhof, Remco Prins en ondergetekende. De vraag was of een lage waterstand een belemmering zou zijn. We waagden het erop en vonden een geschikte startplaats net voorbij de camping Marveld. Een bruggetje dicht bij het gehucht Zwolle leek ons een goede startplaats. Voldoende water met een lichte stroming. Uiteindelijk bleek de tocht 18 km lang en bevatte veel vistrapjes. Voorheen bevatte dit stuk Slinge veel stuwtjes en een deel daarvan was een saai recht stuk langs de Ruurlose weg (N319). Als je er nu vaart merk je niet veel van deze weg, ook omdat je je moet concentreren op de vistrapjes. Alle stuwtjes zijn dus weg en bovendien zijn de oevers natuurlijker gemaakt en hier en daar meandert het riviertje licht. Na het stuk langs de N319 wordt het alleen maar leuker. Een prachtig afwisselend landschap met nu en dan een heerlijk meanderend riviertje. Sommige stukjes deden niet onder voor de Dinkel. De vistrapjes waren een uitdaging voor diegenen die een polyester kajak bevoeren. De aangelegde vistrapjes bevatten daarbij ook nog eens stenen die nog niet mooi door het water zijn gepolijst. Dus eerst goed kijken waar en hoe de stenen lagen, we werden daarbij geholpen door de zon die in het heldere water doordrong, en dan heel voorzichtig over het vistrapje heen schuiven. Meestal ging dat prima, een enkele keer hoorde en voelde ik een vervelende steen. Een wandelaar meende ons van goed advies te kunnen bedienen. ‘Gang maken’, was zijn devies, maar dat leek ons nu juist niet verstandig. Toen ik eenmaal thuis het traject op Google Earth er op na keek, zag ik tot mijn verbazing dat ik er niets van het meanderen op terug kon zien. Twijfel sloeg toe, heb ik nu wel het goede traject uitgemeten en nagelopen. Toch klopten de vertrek en aankomstpunten wel, daar was geen twijfel over. Zijn de opnames van Google Earth zo oud, vroeg ik me af. En inderdaad, enkele foto’s die op Google Earth zijn geplaatst, laten inderdaad een ander plaatje zien dan de satelliet opname. Rest me nog te verwijzen naar de prachtige foto’s die Janny heeft gemaakt, zie  http://www.lkv-njord.nl/fotoboek.php?id=104

Doedag November 2011

Doedag November 2011

Wederom een prachtige herfstdag die weliswaar koud maar zonnig begint. Om negen uur starten we (Berend & Eric) met zijn tweeën. Gelukkig komen naar verloop van tijd Hans, Henk Albert en Jannie helpen. We weten zo n 20 kuub blad van dak en terrein te verwijderen en op de compost hoop te plaatsen. Een zeer bladrijk jaar dat is wel duidelijk. Aansluitend maaien we gras, verwijderen braam en wordt de verstraler bij de waterschans verwijderd voor nader onderhoud. In het werkhok maakt Berend een heuse harkberger en we ruimen de opstelloods op. Na een lekkere kom soep keren we allengs huiswaarts. Een forse lijst klussen resteert, nu velen niet aanwezig bleken om te helpen. Er zal nog een Doedag moeten worden georganiseerd om alles klaar te krijgen.

De werkdag bracht ook een glimlach om onze mondhoeken toen H. (we noemen geen namen) een bak bol bladeren in de Berkel wist te deponeren. Dat kan natuurlijk niet en Henk haalde hem er vakkundig uit.

Foto s op http://www.lkv-njord.nl/fotoboek.php?id=103

Rondje zutphen 2011

Voor meer informatie kijk op http://www.varendoejesamen.nl/
Fotos zie je op http://www.lkv-njord.nl/fotoboek.php?id=101

Das Boot,  

De voorbereiding van het rondje Zutphen met de kano bleek dit jaar meer voeten in de aarde te hebben dan voorheen. Via het clubblad van ANAX wat we toevallig lazen, kregen we het gevoel dat het wijs zou zijn om de tocht vooraf bij Rijkswaterstaat te melden. Enigszins verbouwereerd werden we gewezen op de vergunningsplicht en daarmee samenhangende volgboot met motor om een stel kanoeërs veilig over de IJssel en Twenthekanaal tot Eefde te laten varen. Onze sluitingstocht moet dan geannuleerd worden, want kanoverenigingen hebben geen volgboten. Na wat uitzoek- en navraagwerk blijkt het varen op zich wel te kunnen en kan de volgboot achterwege blijven. Gelukkig. We gaan het rondje Zutphen varen. We starten met een groep van 7 personen op de IJssel. Corrie vertelt over haar ervaring op de Soca (wildwaterrivier in Slovenië), en niet het huisvrouwen gedeelte hoor, zegt ze lachend. Dus we gaan deze keer met echte kayakkers gehuld in winteruitrusting op pad, Wat kan er gebeuren! We nemen ons voor de gebruikelijke vaarregels in acht. (vaarleider voor en achter en aan de rechterzijde van de rivier en kanaal varen zodat de beroepsvaart geen last van ons hebben en er geen gevaarlijke toestanden ontstaan)

Het is ‘voor mij’ dan wel enigszins tenen krommend  als uiteindelijk blijkt dat we, na een consultatie, alsnog de gehele vaart begeleid worden door EEN BOOT en niet zomaar één, NEE! een boot van? inderdaad Rijkswaterstaat! Het voelde wel een beetje alsof we ons in de  territoriale wateren bevonden en begeleid werden door de marine om zo uit handen te blijven van de Somalische piraterij. Dat voelt wel veilig! Dát dan weer wel. En naar alle waarschijnlijk heid vanuit een goed hart, maar wel erg bezorgd en concentieus. Plezierig? Het voelde wel een beetje als aangeschoten wild. We voeren we snel richting de sluis op het Twenthekanaal. Leo , ondeugend als hij is,  dreigt te ver door te varen en wordt nog netjes geblokt door Das boot. Hij  kiest dan wijselijk eieren voor zijn geld en gaat aan wal.  Wij staan veilig aan de kant. We hadden een soort premiëre van de intocht van Sinterklaas. Zouden ze dat bij elke tocht op rijkswateren nu zo gaan doen?

Het was een mooie tocht, goed weer, prima stemming en na 2 overdragingen, én een zwaan, komen we uiteindelijk aan in hartje Zutphen, daar is het eindpunt. Bij Njord aangekomen staat de kok al in de keuken om voor de traditie te zorgen. Ik ga naar huis, het was een drukke week. Naderhand hoor ik dat ik een heerlijke erwtensoep met roggebrood en spek gemist te hebben. Toch denk ik erover om de volgende keer wel in de sloot te gaan varen! Of zouden ze bij Rijkswaterstaat willen dat we nooit meer onbegeleid op de rivieren kunnen varen? Vast niet.    

Vecht en Regge 2011

Regge en Vecht – 30 oktober 2011 

foto’s op http://www.lkv-njord.nl/fotoboek.php?id=102

Op deze zondag waarop de wintertijd weer begon, was de temperatuur nog zomers. Met ongeveer 18 graden was het heerlijk kanoën, al liet de zon zich niet veel zien. Met z’n drieën, Hans, Lidy en ondergetekende vertrokken we naar het startpunt van deze toertocht, bij een brug over de Regge in de buurt van Lemele. Albert was rechtstreeks naar het vertrekpunt gekomen. Na het afladen van de kano’s werd er gependeld om een auto bij het eindpunt te hebben en na een beker koffie vertrokken we voor deze mooie tocht. Het eerste deel over de smalle Regge, die na enkele kilometers uitmondt in de bredere Vecht. Onderweg zagen we enige ijsvogels! Nabij Vilsteren zijn er een stuw en sluis in de Vecht, echter is de sluis op zondag niet in gebruik. Voor ons dus een overdraging en meteen een koffiestop. Gezellig aan een picknicktafel. Na deze pauze verder gepeddeld naar Dalfsen, waar we nog een korte pauze hielden en dan de laatste etappe langs Dalfsen tot een zijarm van de Vecht, waarachter de dijk de auto met kanotrailer stond geparkeerd. Na een lastige uitstap in het riet, waarbij we de voeten niet droog hielden, konden we de kano’s weer uit het water halen. We reden op de terugweg van Dalfsen langs het startpunt bij Lemele om de andere auto op te pikken en daarna terug naar Lochem.

Janny Wilgenhof