Brandingvaren Katwijk juni 2011

Branding varen Katwijk 19 juni

Op deze zondag, die naar verwachting zonnig is, gaan we dit jaar voor de eerste keer naar Katwijk toe. Brandingvaren is een deel van de kanosport waarbij je door de branding heen vaart om daarna op de golven terug te surfen. Een geweldige ervaring, maar wel een die energie kost, en voldoening geeft.  Afhankelijk van de windkracht die er staat geschikt voor beginner (windkracht 3 tot 4) of gevorderden (windkracht 5 tot 6). Na afloop een haring happen en je komt gekleurd door de zon, en gewassen door de golven geheel als een anders mens terug. Als je kunt eskimoteren is dat een voordeel wanneer de golven je om doen slaan, maar zwemmen kan natuurlijk ook. We kijken op donderdag naar de windverwachting en beslissen dan of we gaan. Bij aflandige wind zijn er geen golven en vervangen we het programma door bijvoorbeeld naar de Erft of Hohenlimburg te gaan. 

Vaarleider Eric van Capelleveen
Doelgroep Beginners en gevorderden
Verplicht Wetsuite, zwemvest en helm (schoentjes zijn handig)
Vertrek 08:00 (het is 2 uur rijden naar Katwijk)
Terug    17:00
Handig Strandtentje , en je zandvormpjes, vlieger en zonnebrand
Opgeven    uiterlijk vrijdag 17 juni 22:00 (0653 260109 ECA@TG.NL)
Wind kijk op http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=572

Hemelvaartweekend 2011

Hemelvaart 2011

Woensdag 1800 vertrokken we (Guido, Tobias, Berend, Leo en Eric) netjes op tijd naar onze tussenbestemming ergens nabij Mainz. Bart en Albert waren op het laatste moment toch afgevallen als deelnemers. De stopplek werd, na een korte tussenstop net over de grens om een lampje te vervangen, gevonden in de Taunus. Daar vonden we een ouderwets Duits Gasthof met gelegenheid tot overnachten en een goede Bierstube. Omdat we morgen weer vroeg op mogen, een bier en naar bed.

Donderdag begonnen we samen met een waard, die overduidelijk een kater had, maar wel wist hoe je een ontbijt moet maken. Vanwege de verwachte regen in Oostenrijk werd de bestemming gewijzigd naar de West Schweiz. Via Basel naar Bern en daar de bergen in. We arriveerden nabij Guggersbach bij het begin van een natuurgebied met een echte kloof met een meanderende rivier. Hier stroomt de Sense door Berner Oberland een WW II/III rivier waar afhankelijk van de waterstand je de schoonheid van het landschap combineert met WW uitdagingen. Onderspoelde rotswanden en scherpe meanders vormen hier de uitdagingen. Enfin kijk maar naar de foto’s in het fotoboek. Gezien de samenstelling van de vaargroep hadden we voor niet al te grote uitdagingen gekozen en werd de rivier vrijwel zwemloos gevaren. De afvoerpiek van woensdag 40 kub/sec was grotendeels verdwenen, maar de afvoer a 10 kub/sec was groot genoeg om niet op de keien te varen. Zo hadden we toch nog de rivier te pakken die we met de meivacantie over moesten slaan vanwege watergebrek. We kozen ervoor om niet hier, maar in de buurt van de Simme te gaan overnachten. Zo reden we naar Zweisimmen in het Saanental, waar we een leuke camping en eetgelegenheid vonden. Zum Bären bleek de lokale tent voor hongerige types zoals wij.

Vrijdag stond dan de Simme op het programma. Deze rivier hadden we vorig jaar ook al gevaren, maar nu stond er meer water in deze WW II/III sloot met fraaie keerwaters en enkele leuke watervalletjes. Vanuit Boltingen voeren we naar Erlenbach en namen de 1 meter hoge waterval net buiten Boltingen na bezichtingen allemaal zonder problemen. Je vaart onder de typische Zwitserse overdekte bruggen door en passeert rotswanden en kiezelbanken. Hier en daar een fraaie blik op de omliggende bergen die soms in de nauwe bedding van het dal zichtbaar zijn. Er moeten immers een weg N11, een spoorlijn en een rivier door een 20 a 30 meter breed dal heen. Soms verbreedt het dal zich op eens en zie je mooie groene weiden met de befaamde beldragende koeien. De rivier slingert zich door de rotswanden en langs de schilderachtige dorpen tot dat plots het einde zich aan doet. In de zon drogen we snel op van het buiswater terwijl de pendelaars de autos ophalen.

En dan komt de keuze voor de bestemming van morgen. We hopen op voldoende water in de Saane, anders de Muote, Lutschine en eventueel de Rhone bovenloop of Vorderrhein.
We besluiten na ampel beraad naar gstaad en Gsteig te gaan om de Saane te gaan bekijken. Een mooie rit over de N11, maar wel naar het Westen terwijl alle andere bestemmingen oostwaarts liggen. De Saane blijkt niet al te veel water te hebben,behoorlijk gekanaliseerd te zijn op het traject dat wij willen gaan varen. Er is een mooie kloof met WW III/IV karakteristieken, maar die bewaren we voor een andere keer gezien de conditie van de groep. Wel nu dan maar naar Rhone of Vorderrhein, Want de Muote en Lutschine vallen af vanwege de WW klasse dan wel de waterstanden. Dat is een forse rit, niet qua kilometers maar wel omdat je enkele passen over mag. We rijden uiteindelijk tot Meiringen aan de voet van de passen en zoeken daar een camping en eetgelegenheid op. Meiringen is de stad uit de boeken van Conan Doyle die de avonturen van Sherlock Holmes schreef. Berend blijkt aldaar goed bekend en wijst ons kordaat de weg.

Zaterdag begint met een bezoek aan de Aareschlucht die zich door de bergen schuurt. Deze rivier heet WW II+ te zijn, maar onze bezichtiging laat ons toch heel wat lastige punten met onderspoeling en forse druk zien. Een foute beweging en je kan gaan zwemmen, of je moet heel snel eskimoteren. En zwemmen is niet geheel zonder risico naar onze inschatting. We beslissen dat deze passage voor ons dit jaar niet gevaren wordt en klimmen weer in de auto. We gaan naar de Vorderrhein, daar is gegarandeerd genoeg water en het weer valt nog steeds mee. Enfin eerst de Sustenpass, dan de klim van Göschnen naar Andermatt (de aanloop naar de Gotthard pass) en vervolgens de Oberalppass naar het Vorderrheindal. Disentis voorbij en Ja daar is Illanz alweer. Hier begint de Rheinaulta, de grand canyon van de Rhein. We besluiten gezien de ervaringen van de Simme onze medegezellen te behoeden voor te veel zwempartijen en kiezen het Vorderrhein traject WW II+ van Versam naar Reichenau. dat blijkt goed te doen en toch wel enige uitdaging te bieden. De waterafvoer is nu circa 35 kub/sec en dat is heel anders dan de laatste keer toen er 130 kub/sec door heen bulderde. We genieten van de technische uitdagingen om de juiste vaarlijnen te varen en natuurlijk van het magnefieke landschap. Nadat we met de trein de auto’s hebben opgehaald zoeken we een overnachtingsplek. De camping bij Carrera blijkt volgeboekt met WW vaarders, dus rijden we door naar Valendas en melden ons bij Schlafen im Stroh. De boerin is blij met onze komst en we kunnen samen met twee Duitssprekende dames en een groep Duitsers ter plekke overnachten. Maar eerst naar de lokale herberg met zonneterras voor en echte Weizen. Het weer houdt zich fantastisch en we kunnen buiten dineren.

Zondag worden we rond 0700 wakker en een half uur later hebben we alles in de auto’s en komt de boerin met een echt Zwitsers ontbijt. Strak 0800 rijden we weg naar Nederland. De rit verloopt enigszins curieus omdat we verschillende routes rijden en Stau tegenkomen. Leo pikt nog een liftster met aanhang op en na een fors onweer nabij Keulen scheiden onze wegen. Via SMS kun je goed communiceren en we nemen digitaal afscheid van elkaar en constateren dat we weer veel beleefd en genoten hebben.

Katwijk Brandingvaren

Katwijk Brandingvaren 3 juli 2011

Op deze zondag, die naar verwachting zonnig is, gaan we dit jaar voor de eerste keer naar Katwijk toe. Brandingvaren is een deel van de kanosport waarbij je door de branding heen vaart om daarna op de golven terug te surfen. Een geweldige ervaring, maar wel een die energie kost, en voldoening geeft.  Afhankelijk van de windkracht die er staat geschikt voor beginner (windkracht 3 tot 4) of gevorderden (windkracht 5 tot 6). Na afloop een haring happen en je komt gekleurd door de zon, en gewassen door de golven geheel als een anders mens terug. Als je kunt eskimoteren is dat een voordeel wanneer de golven je om doen slaan, maar zwemmen kan natuurlijk ook. We kijken op donderdag naar de windverwachting en beslissen dan of we gaan. Bij aflandige wind zijn er geen golven en vervangen we het programma door bijvoorbeeld naar de Erft of Hohenlimburg te gaan. 

Vaarleider  Eric van Capelleveen
Doelgroep  Beginners en gevorderden
Verplicht    Wetsuite, zwemvest en helm (schoentjes zijn handig)
Vertrek  08:00 (het is 2 uur rijden naar Katwijk)
Terug 17:00
Handig   Strandtentje , en je zandvormpjes, vlieger en zonnebrand
Opgeven uiterlijk vrijdag 1 juli 22:00 (0653 260109 ECA@TG.NL)
Wind  kijk op http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=572

Waalclinic 2011

Waalclinic 2011

De Waalclinic is alleen toegankelijk voor kanovaarders uit ons gewest (persoonlijke leden, leden van NKB of niet-NKB verenigingen, maar in ieder geval woonachtig in ons gewest). Door WKV De Bovenste Polder wordt dit evenement georganiseerd in het weekeinde van 18 en 19 juni 2011. Meld je snel aan per email aan ondergetekende. Martin Stevense (secretaris) 06-5189.0721
E: gewestoost@stevense.eu

Giffre 6 mei 2011

Giffre 6 mei 2011

Vrijdag: Na een avondje doorhalen (RED. Op een vakantie houdt Albert van BIER) stap ik vrijdag fris en fruitig uit m’n tent. We hadden de Cheran willen varen maar door gebrek aan water konden we dat wel op onze buik schrijven. Er wordt nog even een groepsfoto gemaakt van alle Njord SB-gangers en nemen afscheid van de achterblijvers. Opweg naar de Giffre, deze rivier kan je tot en met mei varen dus dat wordt geen probleem. Het is een mooie tocht met de Alpen als décor op de achtergrond. De tocht eindigt in het plaatsje Samoëns. Onderweg moeten we nog een passage voorbij (aan het begin van de 2 meter brede kloof) die niet eenvoudig met de boten te nemen is. We besluiten met touw de boten naar beneden te brengen om daar onze weg te vervolgen. Bart kiest ervoor om een andere route te nemen en maakt gebruik van de zwaartekracht en komt na een succesvolle val van ongeveer 2 meter weer terecht in het water. We varen prachtig door de kloof en komen na een WW II+ traject al gauw bij het eindpunt aan. We trekken onze pakken uit en vervolgen onze weg door de bergen. Onze auto’s klimmen door de bergpassen van de Haute Savoie langs wintersportoorden zoals Morzine. Zie ook http://www.morzine-avoriaz.com komen we aan bij het meer van Geneve in het plaatsje Thonon waar we op een camping gaan overnachten. Zie ons fotoverslag op http://www.lkv-njord.nl/fotoboek.php?id=83

Hollandse waterlinie

 Hollandse Waterlinietocht 2011
In 2007 hebben we het noordelijk deel van deze route gevaren; van Vreeland tot aan Muiden.
De bedoeling is om nu het zuidelijk deel te gaan varen van; Utrecht tot aan Vreeland..
Al varend over de Vecht wordt je herinnerd aan vroegere tijden. De Amsterdamse
kooplieden lieten in de 17e en 18e eeuw hun buitenhuizen in de Vechtstreek bouwen. De
buitenhuizen werden per trekschuit aangedaan. Daarom is bij de architectuur van huis en
tuin extra aandacht besteed aan de aanblik vanaf het water. De theekoepels, versierde hekwerken en
schitterende tuinen zijn hiervan het bewijs. Dit alles, plus de forten van de Hollandse
Waterlinie en de verschillende natuurgebieden, zorgt dat het een prachtige tocht zal
worden.
 
Gegevens over de tocht;
 
Datum:         Zondag 28 mei 2011
Boten laden:         07.30 uur
Thuiskomst:         19.00 uur
Vaarafstand:     18 km
Niveau deelnemers:     i.v.m. de te varen afstand enigsinds geoefend vaarder
Vaarpunten:         25 punten
Vervoerskosten:   € 8,00
Vaarleiding:         Gabrielle Kers en Hans Maarse.
Aanmelden:                  Uiterlijk donderdag 25 mei bij Gabrielle Kers 257199

Staring College sportdag

Sportdag Staring

Njord verzorgt op deze dag een onderdeel van de sportdag voor de 1e en 2e klas van het Staring College uit Lochem. Wil je helpen graag. Opgeven bij Eric

Datum is gewijzigd naar 29 juni 0800-1300