Bovenrur dec 13 dec 2009

Zes mannen trotseren de kou en sneeuw   Vrijdagavond begon de koorts al op te lopen. De waterstanden van de BovenRur waren veel belovend. 70 cm en stijgend. Dat geeft de echte kayaker moed. Minpuntje was wel de temperatuur en weersverwachting. Zaterdag de gehele dag sneeuw in de Eifel en temperaturen rond de min drie overdag. Dan maar op zondag gaan varen, want met sneeuw naar Monschau rijden kan een uitdaging worden. Rest de beslissing zaterdagavond laat naar de Eifel toe en een eenvoudig Gasthof pikken of zondagochtend vroeg aan de bak. Bart werd zaterdagavond bij ons afgeleverd en om 07:30 vertrokken we uit Enschede en Ruurlo op weg naar Grevenbroich waar we elkaar zouden ontmoeten. Eenmaal daar na een kop koffie door naar Monschau. En ja vanaf Aachen werd het sprookjesachtig wit. Wat is de Eifel mooi. We reden direct door naar het Kloster Reichenstein http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Reichenstein_Monschau.jpg . Daar stond een fris windje en we hebben ons omgekleed in het bushokje ter plekke. Dat was al in gebruik door een zwerver die met verbazing ons voornemen gadesloeg. De pendelauto werd nabij het wasbord (ingang Monschau) geplaatst en met de sneeuw op de oevers was het glijden de Rur in. Er stond nog circa 35 cm water en dat is de minimum hoogte voor dit traject. Onderweg dus opletten om stenen te ontwijken. Even wat instructie om bij elkaar te blijven, niet te dicht op elkaar te varen en regelmatig keerwater te varen. Het eerste stukje was dobberen, hoewel er wel stroming stond. Daarna kwamen de eerste serieuze watervalletjes en werd het nodig op tijd te manouvreren om omgevallen bomen te ontwijken.  Bij de eerste brug stonden enkele wandelaars met open mond te kijken. Je kon ze zien denken. Na een poosje zijn we met twee man vooruit gevaren om even te gaan filmen. Guido had vanaf zijn helm wel al eea gefilmd , maar vergat even dat als je onder een boom doorvaart, er nog wat op je helm staat. Gelukkig was de camera wel gezekerd dus geen verlies. Enfin kijk maar naar het resultaat. Bij het wasbord, klommen we er weer uit en bonden de boten weer op de auto. Het was wel zaak in beweging te blijven om warm te blijven. Een enkeling had wel een beetje koude vingertopjes en voeten. Enfin Zes boten op de auto en terug naar de vertrekplek. Eigenlijk willen we nog wel een keer en er is nog wel genoeg tijd. Zo gezegd, zo gedaan. Alleen Tobias had het koud gekregen en bleef in Leo- zijn auto achter. Niet op tijd begonnen met hardlopen en springen en dan wordt het snel koud. Als een speer voeren we de vier kilometer nog een keer. Je kon al merken dat de waterstand weer gezakt was. Met drie kwartier waren we weer in Monschau. Nu maar vijf boten, dus ??ntje kan wel binnen in. We vissen Tobias en Leo zijn auto weer op en besluiten onderweg nog een kop chocola te gaan drinken. Dat wordt uiteindelijk Kornelim?nster. Kijk maar eens op http://www.panoramio.com/photo/1258407  Een fraaie stad met vakwerkhuizen en een leuke kroeg. Voor ? 1.80 pp bestellen we onze warmhouders en genieten nog na over deze tocht. We moeten nog drie uur terugrijden, maar dat was het zeker waard. In januari willen we nog een keer terug. Misschien varen we dan ook het WW2 traject van Monschau naar Hammer. Voor zij die mee willen de volgende koud weer tips: Neopreen sokken, Hoofdkap, Themo-ondergoed en/of Teddy Kijk maar eens op http://www.lettmann.de/catalog/index.php/cPath/26_34_59

Euregio KanoRally 2010

Zeer geachte kanoliefhebbers,

Ik wil
van de gelegenheid gebruik maken om jullie te wijzen op een zeer leuk
internationaal kano-evenement:
de Euregio KanoRally 2010!

Kano?n van Nordhorn
(Duitsland) naar Almelo (NL). Een zeer gewaardeerd tocht waarbij sportiviteit en
gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Deze sterk groeiende en jaarlijks
terugkerende recreatieve kanotocht wordt de volgende keer gehouden
op:
zaterdag 5 juni
2010.

Ook deze
keer hebben we weer een leuk omlijst programma: Zo is er de mogelijkheid zeer
voordelig bij de gezellige BootsClub Nordhorn te overnachten. Ook de barbecue
zal weer worden gesponsord. Uiteraard
is er voor iedere deelnemer een herinneringsmedaille.

Wilt u dit
evenement op uw vaaragenda voor 2010 plaatsen? Laat ons dit dan weten, zodat wij
u ter zijner tijd informatiemateriaal t.b.v. uw leden kunnen
toezenden.

Op onze website www.euregiokanorally.eu is
overigens ook alle informatie terug te vinden.

Het was een mooie zondagochtend op de erft

Het was een mooie zondagochtend, mist met zicht tot maar twintig meter

Nul graden buiten, de ramen beslagen, het kon niet beter

 

Na enkele omleidingen, het vertraagde ons wat

Zochten wij een mooi plekje, en hebben wij onze koffie daar gehad

 

Leo kwam daar naar ons

En we reden door voor een frisse plons
 

Eenmaal omgekleed en in het water

Vaarden we naar het slalom-traject, en waren wij daar even later

 

Ondanks de meezuigende onderstroom

Gingen we om, soms wat sloom
 

Later werd het slalom-traject over genomen

En lieten wij ons een stuk afstromen
 

Daar was het overigens erg druk

Maar even verderop hadden we meer geluk
 

Surfen, traverseren en eskimoteren waren dagelijkse kost

Alhoewel Eric zich wel eens uit zijn boot had gelost
 

Aan het eind voeren we even door de Rhein naar de haven toe

En was menigeen vaarder best wel moe
 

Toen gingen we weer terug naar huis

Luisteren naar het mooie geluid uit de radio, het geruis

 

Na zo een mooie dag

Waar het waterpeil toch eigenlijk net iets te laag lag

Doedag nov 2009

DOE MEE aan de DOE DAG

Zaterdag 14 november 2009, vanaf 09:00 uur

MOTTO:

/Vraag niet wat NJORD voor jou kan doen, /

/maar wat JIJ kan doen voor NJORD?/

We hebben volop M/V-kracht nodig om de boel weer winterklaar en op orde te krijgen.

Er zijn een aantal grote en kleine klussen die gedaan moeten worden (zie onder).

 *Jouw hulp is dus hard nodig! *
* Al kom je maar voor een uurtje (of twee), met meer M/V kan er meer werk verzet worden. *

Enne… voor de inwendige mens zal goed worden gezorgd!

ACTIES:

> Tuin winterklaar maken

> Bladeren wegruimen

> Grote buitenlamp repareren

> Glijgoot repareren

> Maken van een werkbank in de werkplaats

> Aftimmeren en evt. verven dakschot (boeiboord) aan de voorkant van de loods

> Draagstangen voor kano’s van de aanhangwagen voorzien van bescherming (isolatie?)

> Checken lichten etc. aanhangwagens

> Checken polohelmen

> Checken sloten en ophanging deuren

> Kantine kuisen (schoonmaken & opruimen)

> Halen van materialen etc.

EXTRA ACTIES

> Vuilniszakken meenemen

> IJzer weghalen in de NJORD-loods

> TL buis halletje repareren

> Afdekplaatje contactdoos privee kano loods

Weekend Ardennen 2009

Ik
krijg het er nu al warm van. Lekker bij de kachel na het varen op een
wild waterrivier in de Ardennen. Het kan natuurlijk in deze tijd wat
kouder zijn en sneeuw komt ook geregeld voor. We verblijven dus in
een blokhut of huisje want slapen doen we wel warm. Op
zaterdagochtend vroeg naar Belgi? en in de middag varen maar.
Afhankelijk van de rivierkeuze vetrekken we misschien wel op
vrijdagavond maar dat beslissen we kort van tevoren. Zondag nog een
rivier en dan weer naar huis. We zijn zondagavond rond 18:00 weer
thuis. De rivieren zijn minimaal WW2 ? WW3 dus voor gevorderde
vaarders die in Sault Brenaz de ch?te probleemloos nemen en de
keerwaters weten te vinden.


Gegevens

Opgeven :
voor 10 december 2009 ? 0653-260109 ECA@TG.NL

Kosten 9
euro vervoerskosten excl verblijf en proviand

Verplicht Wetsuite,
helm, zwemvest; kanoschoentjes; (hoofdkap en handschoenen aanbevolen)

Voor Gevorderden
WW3

Vaarleider
Eric van Capelleveen

Welke
rivieren we varen is afhankelijk van de feitelijke toelating. In
Belgie Ardennen is dat nog al strikt geregeld. Zie ook
http://kayak.environnement.wallonie.be/index_nl.htm

Erft nov 2009

WW varen Erft Neuss
8 november 2009 Beginners

En wild water rivier
die ook in de winter nog een temperatuur heeft die te doen blijft.
Dit omdat die gevoed wordt vanuit het bronwater van de
bruinkoolmijnbouw stroomopwaarts. De rivier leent zich uitstekend
voor beginners terwijl de speelplekken ook voor gevorderden genoeg
uitdaging bieden. Kortom een rivier die je niet mag missen als
beginner. Ook als je nog nooit wildwater gevaren hebt kan deze rivier
prima. Kijk maar eens naar de prestaties van Daan Romkema, die hier
in september voor het eerst voer.

Gegevens

Aanmelden bij Eric van
Capelleveen uiterlijk op vrijdag 6 november 22:00.

Kosten : ? 9.00 per
persoon voor de vervoerskosten

Ervaring is niet
vereist; Een wetsuite, helm en zwemvest wel. Beschikbaar in het
botenhuis.

De reistijd naar Neuss
is ruim 1,5 uur.

Vertrek : ca 9:00
Lochem ; terug rond ca 18:00

Telefoon
0653 260109 of eca@tg.nl

   
De vaarroute van de
Erft en beginnende Njord vaarders vermaken zich onder de Gnaderm?hle
brug

                              

Toertocht de Hunze 2009

Probeer je het volgende
?ns voor te stellen:
In 2 auto?s
vertrekken we naar het beginpunt van de tocht. Eric vanuit Lochem en
ik vanuit Enschede. Bij een brug naast het instappunt zouden we
elkaar treffen. Laten er nu werkzaamheden zijn aan die brug waardoor
je er niet met de auto overheen kan en, je raadt het al, Eric staat
met zijn auto aan de ene kant en ik aan de andere??????.

Na het pendelen lukt
het Eric om zijn auto bij het uitstappunt zo bij een greppel te
parkeren dat hij gevaarlijk diep wegzakt met een achterwiel.
Passerende automobilisten reageerden adequaat door op zijn motorkap
te springen om de auto in balans te houden zodat deze weer
losgetrokken kon worden. Hilariteit dus.
Na zo?n begin kunnen
we wel tegen een stootje!

Het was zo?n dag die
de naderende herfst inluidt. Harde wind, afwisselend bewolkt en
zonnig.
Ondanks een aantal
ziekmeldingen van mensen die zich in eerste instantie hadden
aangemeld voor deze tocht, hebben we het toch door laten gaan: Eric,
Remco en ondergetekende hadden er zin in.

Al snel na het
instappunt begonnen de herstelde meanders. Niet zo maar meanders,
nee, vele bochten van tegen de 180? volgden we waardoor we de
omgeving vanuit allerlei perspectieven zagen. Het landschap was
opvallend leeg. Zo leeg, dat het Eric de opmerking ontlokte: ?er is
zelfs geen kerktoren te zien in de wijde omtrek?. Weilanden en nog
?ns weilanden onder woeste luchten. In z?n eenvoud zo prachtig.
Grote troepen ganzen trokken over.

De wind was behoorlijk
pittig, vooral zij- en tegen wind. Desondanks schoten we aardig op,
zo met z?n drie?n. Met slechts 1 lunchstop ter hoogte van Annen
was het een lekker dagje bikkelen.

Een mooie tocht, voor
herhaling vatbaar. Zelfs mogelijk om deze rivier een keer in een
weekend te doen en dan bijvoorbeeld in de stad Groningen te eindigen.

Kanotrektocht in de Biesbosch 2009

In
een mooi weekend in september hebben we een
kanotrektocht in de Biesbosch gemaakt. We zijn Albert, Lidy, Yvon,
Leo, Rick, Koen en Marlies. We waren met 1 Canadees en 3 kano?s.
Albert ging voor het eerst kamperen. Lidy was zo attent om met
Marlies en de jongens in de Canadees mee te varen. Leo kon mee omdat
het een kort weekend Biesbosch werd in plaats van een lang weekend
Duitsland. Kortom een bont gezelschap. En mooi weer dat we hadden?

Zaterdagochtend
vertrokken we. Geen flauw idee waar we zijn opgestapt, uitgestapt en
overnacht hebben want dat wist Lidy. Maar we begonnen bepakt en
bezakt te varen. Handig zo?n Canadees, dan kan er zomaar brandhout
mee. Lastig zo?n Canadees want daar moet je altijd op wachten,
zeker als je moet bouwen op de krachten van Marlies. Het was prachtig
varen. Als je er nog nooit geweest bent vind ik het heel
on-Nederlands. Niets is recht en het is niet zo georganiseerd zodat
je regelmatig de verkeerde afslag neemt (of lag het ergens anders
aan). Maar genieten was het, zeker met dat mooie weer?

Leuk
is ook dat je op bepaalde plekken wild mag kamperen. Dit hebben we
dan ook gedaan. Albert had van alles
aangeschaft en idee?n over de nieuwste trends op kampeergebied
konden worden bewonderd en ervaringen worden uitgewisseld. Lidy en
Marlies hebben nog even gezwommen, we hebben de spaarbekkens gezien
en natuurlijk fikkie gestookt. En een mooie sterrenhemel dat we
hadden?

Zondag
weer verder en er werd enthousiast gebruik gemaakt van de
mogelijkheid om ook eens in een Canadees te kunnen varen (of was het
andersom). Tijdens de pauze heeft Rick nog in een kano gevaren. De
volgende keer mag hij gewoon zelf varen, dat is beloofd. We moesten
ook nog even stoppen voor een plekplas volgens Koen. We hebben nog
gevoetbald, gezongen over de schrijfjuf, gesurfd op de golven en
vooral volop genoten van het relaxte weekend, zeker met dat mooie
weer!

Mijmering – Nov/Dec 2009

Slikken
en schorren. Twee woorden die we de laatste tijd veel tegen komen in
de media. Ik neem aan dat u weet dat het hier niet gaat om onze keel
en onze stembanden. We hebben het hierbij over de Westerschelde,
tenminste, over iets wat in de Westerschelde zou kunnen worden
aangelegd in de plaats van de zandbanken. Zoals u niet is ontgaan
gaan die zandbanken verdwijnen door het uitdiepen van de
Westerschelde. Die zandbanken zijn belangrijk voor onder andere de
trekvogels die tijdens de trek daar uitrusten en voedsel vinden.

Maar
wat zijn slikken en schorren precies. De
?slikken’
zijn de onbegroeide delen die enkel droog komen te liggen bij laag
water. ?Schorren?
zijn
begroeide
delen tussen hoogwaterlijn en springvloedlijn die enkel overspoeld
worden bij springtij. Slikken en schorren zijn van grote betekenis
voor de filterende
werking

van het estuarium. Naargelang de ligging in het zout, brakke of zoete
gedeelte van het estuarium komen er andere fauna
en flora

op
voor. Een
estuarium is een verbrede, veelal trechtervormige riviermonding,
met waarneembare getijdenvorming waar zoet rivierwater en zout
zeewater vermengd worden en zodoende brak
water

ontstaat.
Maar
goed, die slikken en schorren hoeven niet kunstmatig te worden
aangelegd want de Hedwigpolder wordt ontpolderd. De heisa hierover
zal u niet zijn ontgaan. Een enorme drukte over een poldertje van
maar 300 ha!! Sneu voor de boeren, dat wel, maar er staan hier grote
belangen op het spel. Zoals onze relatie met Belgi? en daar moeten
we zuinig op zijn, toch? Vooral nu Vlaanderen zich wil gaan
afscheiden van Walloni?. Krijgt Willem de eerste misschien postuum
toch nog zijn zin en gaat Vlaanderen alsnog in Nederland op met het
mooie resultaat dat we twee grote havensteden hebben in plaats van
??n.

Maar
de strijd is nog niet gestreden, want de eigenaar van de polder gaat
proberen de ontpoldering tegen te houden.
Saillant detail, die
eigenaar is een Belg en loopt dus ook niet over van vaderlandsliefde.
Maar ja het hemd is nader dan de rok. De in dit geval niet zo
nuchtere Zeeuwen moeten in een spagaat. Die vermalijde Belgen met hun
uitdiepen van de Westerschelde, je zou ze wat. Maar moeten ze nu nota
bene met een Belg in zee, of de polder in, om dat hele onzalige
ontpolderen tegen te houden.

Maar
goed, afspraak is afspraak, en Zeeland zal echt niet onder water
lopen. Het meest heb ik te doen met de boeren. Die zijn de laatste
tijd wat te vaak het kind van de rekening. Het ene gebied na het
andere wordt onteigend voor nieuwe natuur. Nu ben ik erg voor natuur,
maar hier begint het boerenhart toch te protesteren. Jaarlijks worden
er duizenden hectaren onteigend. Men schijnt het niet meer zo van
belang te vinden dat we een voedsel producerend land blijven. Wel wat
vreemd als je bedenkt dat de wereldbevolking als maar in getal toe
blijft nemen en er een nog groter voedselprobleem kan ontstaan als er
nu al is. Maar kortzichtigheid is des mensen eigens.

Het
vele onteigenen heeft overigens wel een duidelijk doel. Dat doel is
het realiseren van een ecologische infrastructuur. Hiermee wil men
alle natuurgebieden in ons land, en zelfs daarbuiten, met elkaar in
verbinding brengen. Hierdoor kan het wild van het ene naar het andere
gebied trekken. Dit geeft o.a. een betere habitat en voorkomt inteelt
in afgesloten natuurgebieden. Dit brengt mij bij het
?roodkapjesyndroom?. Nog nooit van gehoord? Ik ook niet, totdat
ik in Trouw las over kleine natuurclubs die via hun websites
voorlichting geven over de wolf om het Nederlandse volk van het
roodkapjesyndroom af te helpen. Want wat staat er te gebeuren vanwege
de ecologische infrastructuur? De wolf gaat er naar schatting over
zo?n tien jaar gebruik van maken. De wolf leeft al een paar honderd
kilometer over de Duitse grens. Binnen natuurmonumenten krijgt men er
al beetje maagpijn van. Want ja, wat moet de wolf in een land waar
ieder risico dient te worden uitgebannen, losliggende tegels al een
te groot gevaar zijn en een uit de kluiten gegroeide wilde kat het
land al op stelten zet.

Dat
gaat dus niet wat worden. Eigenlijk wel jammer, want ik wil vanuit
mijn kano wel eens wat anders zien dat een ree. Maar tien tegen ??n,
die wolf zien we natuurlijk nooit en te nimmer tijdens een leuk
vaartochtje. Die kajakkers zien ze liever niet in hun eigen
speeltuin, die natuurvorsers. Nou ja, kunnen we ook niet door de
wolven worden opgevreten als we illegaal op een plekje zitten te
picknicken.