Mijmering – Nov/Dec 2009

Slikken
en schorren. Twee woorden die we de laatste tijd veel tegen komen in
de media. Ik neem aan dat u weet dat het hier niet gaat om onze keel
en onze stembanden. We hebben het hierbij over de Westerschelde,
tenminste, over iets wat in de Westerschelde zou kunnen worden
aangelegd in de plaats van de zandbanken. Zoals u niet is ontgaan
gaan die zandbanken verdwijnen door het uitdiepen van de
Westerschelde. Die zandbanken zijn belangrijk voor onder andere de
trekvogels die tijdens de trek daar uitrusten en voedsel vinden.

Maar
wat zijn slikken en schorren precies. De
?slikken’
zijn de onbegroeide delen die enkel droog komen te liggen bij laag
water. ?Schorren?
zijn
begroeide
delen tussen hoogwaterlijn en springvloedlijn die enkel overspoeld
worden bij springtij. Slikken en schorren zijn van grote betekenis
voor de filterende
werking

van het estuarium. Naargelang de ligging in het zout, brakke of zoete
gedeelte van het estuarium komen er andere fauna
en flora

op
voor. Een
estuarium is een verbrede, veelal trechtervormige riviermonding,
met waarneembare getijdenvorming waar zoet rivierwater en zout
zeewater vermengd worden en zodoende brak
water

ontstaat.
Maar
goed, die slikken en schorren hoeven niet kunstmatig te worden
aangelegd want de Hedwigpolder wordt ontpolderd. De heisa hierover
zal u niet zijn ontgaan. Een enorme drukte over een poldertje van
maar 300 ha!! Sneu voor de boeren, dat wel, maar er staan hier grote
belangen op het spel. Zoals onze relatie met Belgi? en daar moeten
we zuinig op zijn, toch? Vooral nu Vlaanderen zich wil gaan
afscheiden van Walloni?. Krijgt Willem de eerste misschien postuum
toch nog zijn zin en gaat Vlaanderen alsnog in Nederland op met het
mooie resultaat dat we twee grote havensteden hebben in plaats van
??n.

Maar
de strijd is nog niet gestreden, want de eigenaar van de polder gaat
proberen de ontpoldering tegen te houden.
Saillant detail, die
eigenaar is een Belg en loopt dus ook niet over van vaderlandsliefde.
Maar ja het hemd is nader dan de rok. De in dit geval niet zo
nuchtere Zeeuwen moeten in een spagaat. Die vermalijde Belgen met hun
uitdiepen van de Westerschelde, je zou ze wat. Maar moeten ze nu nota
bene met een Belg in zee, of de polder in, om dat hele onzalige
ontpolderen tegen te houden.

Maar
goed, afspraak is afspraak, en Zeeland zal echt niet onder water
lopen. Het meest heb ik te doen met de boeren. Die zijn de laatste
tijd wat te vaak het kind van de rekening. Het ene gebied na het
andere wordt onteigend voor nieuwe natuur. Nu ben ik erg voor natuur,
maar hier begint het boerenhart toch te protesteren. Jaarlijks worden
er duizenden hectaren onteigend. Men schijnt het niet meer zo van
belang te vinden dat we een voedsel producerend land blijven. Wel wat
vreemd als je bedenkt dat de wereldbevolking als maar in getal toe
blijft nemen en er een nog groter voedselprobleem kan ontstaan als er
nu al is. Maar kortzichtigheid is des mensen eigens.

Het
vele onteigenen heeft overigens wel een duidelijk doel. Dat doel is
het realiseren van een ecologische infrastructuur. Hiermee wil men
alle natuurgebieden in ons land, en zelfs daarbuiten, met elkaar in
verbinding brengen. Hierdoor kan het wild van het ene naar het andere
gebied trekken. Dit geeft o.a. een betere habitat en voorkomt inteelt
in afgesloten natuurgebieden. Dit brengt mij bij het
?roodkapjesyndroom?. Nog nooit van gehoord? Ik ook niet, totdat
ik in Trouw las over kleine natuurclubs die via hun websites
voorlichting geven over de wolf om het Nederlandse volk van het
roodkapjesyndroom af te helpen. Want wat staat er te gebeuren vanwege
de ecologische infrastructuur? De wolf gaat er naar schatting over
zo?n tien jaar gebruik van maken. De wolf leeft al een paar honderd
kilometer over de Duitse grens. Binnen natuurmonumenten krijgt men er
al beetje maagpijn van. Want ja, wat moet de wolf in een land waar
ieder risico dient te worden uitgebannen, losliggende tegels al een
te groot gevaar zijn en een uit de kluiten gegroeide wilde kat het
land al op stelten zet.

Dat
gaat dus niet wat worden. Eigenlijk wel jammer, want ik wil vanuit
mijn kano wel eens wat anders zien dat een ree. Maar tien tegen ??n,
die wolf zien we natuurlijk nooit en te nimmer tijdens een leuk
vaartochtje. Die kajakkers zien ze liever niet in hun eigen
speeltuin, die natuurvorsers. Nou ja, kunnen we ook niet door de
wolven worden opgevreten als we illegaal op een plekje zitten te
picknicken.

PWBZ Filmavond 2009

Filmavond
PWBZ – WW varen 18 december 2009

Traditiegetrouw
tonen we op een van de laatste avonden van het jaar de films en
foto?s van onze belevenissen van afgelopen jaar. Onder het genot
van een hapje en drankje genieten van film-
en fotobeelden van:

  • Rheinschlucht
    Vorderrhein
  • Rheinfall
    Schaffhausen
  • Durance
  • Is?re
  • So?a
  • Golfslagbad
    Haaksbergen
  • Erft
  • Hohenlimburg
    Lenne
  • Katwijk
    aan Zee
  • Schiemonnikoog
    en Lauwersmeer
  • Sault
    Brenaz

Aanvang
20:00 en tot circa 22:00
Locatie
Botenhuis Lochem
Aanmelden
is niet nodig

Jeugdfilmavond 2009

Op
vrijdag 20 November houden we onze jaarlijkse jeugd filmavond.
De
avond begint om 19.00 uur.

Laat
me alvast weten welke film jij leuk vind om te zien. We zoeken dan ?s
avonds samen uit welke film we gaan kijken.
Je
alvast opgeven vind ik fijn, maar je mag natuurlijk ook zonder opgave
komen.
Als
je ? 1,00 mee neemt, zorg ik voor wat lekkers tijdens de film.

Tot
ziens op de filmavond

Lidy, tel.nr. 0575-528157 of e-mail: l.groeneveld7@upcmail.nl

Hans, Hans & Grietje

Hans-Hans
en een grietje op het zwanen meer.

Op
een mooie zondag in oktober ging de wekker bij het grietje erg vroeg
af. Ze stapte uit bed, kleedde zich sportief aan ging ontbijten en
maakte alvast de lunch voor die dag klaar. Ze stond op het punt om de
deur achter zich dicht te trekken toen ze ontdekte dat het half 6 was
in plaats van half 8. Ze ging maar weer terug in bed. Op de goede
tijd ging ze met haar koets naar de kanovereniging in Lochem. Bij de
kanovereniging aangekomen ontmoette ze Hans en Hans.

Samen
gingen ze met de kanokoets op weg naar Nunspeet. Ze volgden de
stukjes brood van klein duimpje en kwamen zo bij een camping met
haven aan. Hier wilden ze nooit gaan kamperen zeiden ze tegen elkaar.
De snoepgoed huisjes stonden hutje mutje.Ze gingen veel liever met de
kano het zwanenmeer op.

Hans,
Hans en het grietje deden hun bal kleren aan. Hans had nieuwe extra
hoge surfschoenen laten maken door Repelsteeltje en Assepoester kwam
erachter dat zij 2 verschillende muiltjes bij zich had, gelukkig was
de 2e de
laars van haar reus en niet van haar kabouters zodat ze toch met 2
muiltjes kon varen.

Het
was prachtig zonnig weer en ze peddelden rustig langs het eiland in
het midden van het zwanenmeer. En waar ze ook keken ze zagen overal
zwanen.

Ze
probeerden ze wel te tellen maar dat lukte niet omdat het er te veel
waren. Aan de overkant gingen ze rechts af richting Harderwijk. Langs
de waterkant legden ze even hun kano op het droge en genoten ze
liggend op het kleed van Alladin van de zon en een kop koffie/thee.
Weer terug in de kano op het water troffen ze niet veel later 2 niet
nobele heren aan. Die waren aan het spelevaren met hun ?paard?
vlak voor de kano van het grietje. De ene ging links voor haar langs
en de andere rechts.

De
golven die zij en een net voorbij varend schip maakten kwamen van
alle kanten. Gelukkig kon het grietje goed met deze golven omgaan en
zag zij de 2 niet nobele heren afdruipen. Zij waren voor haar geen
prinsen op het witte paard.

Bij
het surfstrand van Harderwijk was hun 2e
pauze, nu hadden zij de west oever gehad.

Daarna
staken zij weer het water over en gingen rechtsaf richting Nunspeet.
Land in zicht riep kapitein Hans op 60 graden, hij was in het
gelukkige bezit van een kompas. Hans had een schatkaart bij zich en
hierop was hun volgende pauzeplaats zichtbaar. Maar kunnen ze daar
wel doorvaren en aan wal gaan? Er ligt een zwarte balk in het water!
Ze moeten helemaal om varen.

Toen
ze echter dichter bij kwamen zagen ze honderden waterhoentjes als ?de
ratten van Hamelen? naast elkaar zwemmen. Het was een schitterend
schouwspel, zeker toen ze iets op vlogen en wegzwommen. Alsof ze naar
een mooie dans op het bal van Assepoester keken.
Tijdens
hun laatste pauze kregen Hans, Hans en het grietje nog een show te
zien maar dan in de lucht en niet van de vele zwanen die er zwommen
en vlogen maar van 2 vliegtuigen. loopings, pirouette te gevaarlijk
om waar te zijn.
Voldaan
kwamen ze na weer een tijdje gevaren te hebben in de haven weer aan.
Ze keken elkaar aan en zeiden dat het een schitterende tocht was en
ze vaarden nog lang en gelukkig.

Sprookjes
vertelster Lidy

Zondag 18 oktober laadden Lidy, Hans
en Hans de kayaks op de trailer voor een tocht op de Randmeren. Met
de zon in de rug reden we richting Nunspeet. Hier en daar viel een buitje,
wat prachtige regenbogen opleverde. Bij camping de Pol werden de boten
in het water gezet. We vertrokken in noord oostelijke richting. Onmiddellijk
werd duidelijk werd duidelijk waarom dit water het Zwanenmeer wordt
genoemd. Elke witte stip op het water was een zwaan. Zover je kon kijken
zag je witte stippen. Dichterbij komend zwommen de zwanen opzij of namen
klapwiekend de benen. Het water is slechts 50 cm diep. Dit verklaart
het grote aantal zwanen. Ze kunnen precies met hun snavel bij de bodem.
Na het ronden van de eerste drie eilandjes en het oversteken van de
vaargeul volgde de eerste stop. Daarna verder naar het Flevostrand voor
stop 2, een afstand van acht kilometer. Er stak een heel licht windje
op dat samen met enkele boten wat golfslag veroorzaakte. De zon zorgde
voor prachtige Hollandse luchten. Na de stop zijn we om het eiland De
Kluut naar Pierland gevaren. Voordat we daar aankwamen verbaasden we
ons over een lage zwarte dam die niet op de kaart stond. Dichterbij
gekomen bleken dit vogels te zijn, duizenden meerkoeten. We hebben foto?s
gemaakt en zijn er voorzichtig omheen gevaren. Toch kon je niet voorkomen
dat aan de rand vogels met veel geraas opvlogen, om honderd meter verderop
weer neer te strijken. De laatste stop was op Pierland een wat groter
onbewoond eiland met aanlegplaatsen voor jachten, ? 1,00 per meter.
De laatste restjes uit de thermoskannen werden soldaat gemaakt om daarna
terug te varen naar het beginpunt.

Kort samengevat: een supertocht van
21 km, met veel water, veel natuur, Hollandse luchten en nagenoeg geen
scheepvaart.

Hans M.

Sluitingstocht 2009

Zoals
elk jaar sluiten we het vaar zeisoen de eerste zondag van November af
met een kano tocht incl. warm eten na afloop. Dus ook dit jaar varen
we weer (of geen weer) onze traditie tocht over de Berkel.
We
starten in Warnsveld en varen naar ons clubgebouw. De tocht heeft 4
overdragingen. (na elke 2 a 3 km. een stuw)
Na
afloop kletsen we nog na tijdens het gezamenlijk warm eten.

Deze
tocht is voor zowel jeugd/beginners/canadees-vaarders als gevorderden
goed en leuk om te doen. Let echter wel op de weersverwachting, het
kan heel mooi na zomer weer zijn maar het kan ook al behoorlijk
koud/nat zijn. Graag je kleding hierop aanpassen. Neem ook voldoende
eten en warm drinken mee (geen alcohol) Voor kinderen is een zwemvest
verplicht, voor volwassenen aan te bevelen.

Tocht
gegevens:

Datum: 1
November
2009
Verzamelen: 10.00
uur
Vervoerskosten: ?
1,00

Vaar
afstand: 12,5 km.

Vaarpunten: 25
punt

Warm
eten kosten: ? 5,00

Aanmelden: voor
28 oktober
Telefonisch
bij Lidy 0575-528157

Schitterend op de Erft 2009

Afgelopen
zondag om 0700 op om op tijd bij het botenhuis te zijn. Maar ja
uiteindelijk toch te laat vertrokken om ?met de woorden van Cruyf?
de gehele dag net even te laat te blijven. Gelukkig waren de meesten
van de medevaarders in Lochem verzameld en lagen de boten en andere
benodigdheden al op de auto?s? Ehh Nee dat nog niet, dus de
zelfredzaamhedeid van de WW vaarder maar eens flink aangejaagd en
iedereen zijn eigen spullen bij elkaar laten zoeken terwijl de
vaarleider de veligheidszaken bijeen sprokkelde. Dan bijna 30 minuten
telaat op weg naar Zieuwent om Hans op te pikken. En ja die dacht dat
we niet meer zouden komen en was, bij gebrek aan een mobiel,
huiswaarts gekeerd. Na enig bellen een nieuwe opstapplaats geregeld
en weer wat later op weg naar Neuss om de Erft op deze mooie dag te
bezoeken. Aanvankelijk nog een graad of vijf in de mist maar allengs
rijdende naar het Ruhrgebied steeg de temperatuur al fors. Onze
nieuwe WW-vaarders kregen wat theorie toegeworpen en om 1045 ter
plekke. Die drie kwartier extra halen we niet meer in. We varen vanaf
de bekende surfwals stroomopwaarts en leren de nieuwelingen gebruik
te maken van keerwater en het op stroom houden van de kano. Boven bij
de Gnadertalbr?cke gekomen op de Slalombaan is die nog helemaal leeg
en staat het water laag. Dat maakt het opvaren van de keerwaters en
doorvaren van de hoofdstroom en het traverseren ook te doen voor de
nieuwelingen terwijl de gevorderden onder ons om beurten in de
brugstroom spelen en achtervang bieden voor eventuele zwemmers. Ik
zie onze nieuwe vaarders de draad en techniek snel oppakken en er
zijn relatief weinig zwemmers op dit moment. Stapsgewijs voeren we de
moeilijkheidsgraad wat op en gaat Albert als eerste voor de bijl.
Even een momentje minder balans, geen peddelsteun en je bent als
volwassene aan de beurt. Je hebt immers een hoger zwaartepunt dan de
jongere en kleinere vaarder. En omslaan voelt een beetje als
verliezen van het water. Toch niet opgeven en na het legen weer aan
de bak. Gelukkig is het water niet koud en schijnt het zonnetje. Toch
vraag je je af of je dit wel onder de knie gaat krijgen. En ja hoor,
dat zekere, maar met vallen en omslaan. Na een twee uurtjes varen is
het tijd voor een lunch en die nuttigen we bij de surfwals nadat we
daar allemaal ongeschonden door heen varen. Na de lunch volgt een
stroomversnelling onder de brug en stapsgewijs zakken we de rivier af
naar de Rhein. Onderweg spelen we in de circa zeven a acht
stroomversnellingen die door de lage waterstand wel heftiger worden.
De laatste val van circa 2,5 meter over een stuk van 20 meter door
een smal profiel is het spannendst. Daar komen we allemaal
ongeschonden door heen. Een mooie afsluiting van een dag stevig leren
en varen. Bruin gebrand en moegevaren wachten we op de auto?s die
door de vaarleiders (die de 2km gaan lopen) opgehaald worden. Dan
dwars door Dusseldorf heen terug naar Lochem. Sommigen sliepen al
onderweg. Anderen , zo vernam de redactie vonden na thuiskomst snel
het bed en sliepen diep door de maandag in. Samenvattend een
schitterde dag met mooie vaarresultaten. Goed gedaan Daan en Albert.

Zeevaren 2009

5 September was het zover. Ik zou mijn eerste
zeekajaktocht maken naar Ameland, mits het niet te hard zou waaien. In dat geval
zou er uitgeweken worden naar lauwersoog en varen op het
Lauwersmeer.
Maar hopen dat  het mee zou vallen, want een
jaar verheugen op een zeetocht na alle wilde verhalen van die noeste zeecracks
in de club, zag ik wat pielen op een meertje niet zo zitten.
De hele week windguru in de gaten gehouden en dat
zag er allemaal veel te rood uit. En naar het weekend toe werd
dat niet veel beter. Toch maar vertrokken en stilletjes hopend dat het wel
mee zou vallen.
Maar in Lochem kwam het crisismanagement bij
elkaar en werd dus besloten naar Lauwersoog te rijden. Shit, daar ging mijn
zeeavontuur. Maar goed, In groningen te water nadat een auto naar Zoutkamp was
gebracht.
Het begin was niet onaardig. Beetje wind, beetje
deinig. Iets wilder dan de Berkel. Schijnbaar hoorde iemand daarboven mijn
gedachten en kregen we een plaatselijke wolkbreuk te verwerken met de nodige
wind.
Het eerste stuk zuidwaarts was nog iets heftiger
met de nodige westenwind en “leuke” golven. Misschien was het toch nog niet zo
verkeerd om het meer te verkiezen boven de Waddenzee, waar op dat moment
windkracht 6 tot 7 zich vermaakte met iedereen die zich daar meende te moeten
bevinden. Het was wel een leuke oefening in balanceren. Alleen had mijn boot was
loefgierig. Zozo, een scheepsvaartterm. Wat voor de drommel weet jij nou
helemaal wat loef is, laat staan loefgierig. Nou sinds kort hebben wij in de
rimboe internet – riolering komt na pasen – en op Wikipedia kun je een schat aan
informatie vinden over welk onderwerp dan ook.
“Loefzijde of loef is de scheepszijde
waar de wind inkomt, dit in tegenstelling tot lijzijde, zijnde de zijde van het
schip waar de wind vanaf waait.” Allemaal leuk en aardig. maar hoe kan dat en
nog beter hoe voorkom je dat. Sinds vorige week ben ik erachter. Op het zeekamp
van de TKBN vertelden ze dat het draaipunt  van een zeekajak zich ongeveer
aan de voorzijde van de kuiprand bevindt. Dus als de wind tegen de zijkant van
je lichaam blaast, draait de boeg van de kajak richting de wind. Dat zou te
corrigeren zijn met skeg, ware het niet dat de boot finaal de andere kant
op ging. Dan maar zonder. Je corrigeert je een ongeluk. Valt trouwens
ter voorkomen als je van uit je benen en romp peddelt in plaats van je
armen (TKBN). Hadden ze me dat niet eerder kunnen vertellen. 
Na een tijd klaarde het op kwamen we in het
eind van de middag in Zoutkamp aan. De auto in Lauwersoog werd opgehaald en
de tenten werden opgezet. ’s Avonds na lang zoeken een kroeg gevonden en
enkele slaapmutsjes genuttigd.
De volgende dag vertrokken we naar Lauwersoog om
vandaaruit naar Schiermonnikooog te varen. Hey, toch nog de Waddenzee op. Niet
zo lang welliswaar, want het scheen beter terug te zijn voor het eb
werd.
De windsterkte was 3 tot 4. De aankomst op Schiermonnikoog was wat anders dan ik
me had voorgesteld. Want je hebt daar waar wij arriveerden geen strand,
maar basaltblokken, waar je de kajak overheenhannesen moet. Eventjes op de dijk
gelunched en toen terug. De terugtocht was iets
spectaculairder met de wind rechts tot rechtsachter, waardoor je meer
gelegenheid tot surfen kreeg.
Terug in Lochem waren ze zeer beneuwd naar
onze ervaringen: “Hans, heb jij de skeg nog moeten
gebruiken?”. Al met al een hele leuke
ervaring en zeer leerzaam
weekend.